Monday, October 7, 2013

HATI PANAS MAKAN DALAM!

 Morningggggggg… hari ni jangan nak blues sangat eh.. patutnya minggu baru, hari baru kita kena ceria.. baru lah hidup jadi sihat walafiat.. ada tu sibuk dengan Monday Blues dia tu… jangan tension2 sangat nyah… cepat kertua nanti tahu lah kau. Hehehe

Sebelum kita borak2, jom kita lompat setempat dulu.. kasi fresh sket paler otak kita pagi ni ye.. LoL!! Tapi sebenarnnya entry ni aku nak bercerita pasal tekanan yang aku alami haritu. Don’t worry Bedah, ini bukan kes gaduh lakibini.. apa2 pun kita mulakan hari kita dengan exercise dulu sebelum aku meroyan dengan cerita aku kejap lagi.

Sepatutnya Sabtu haritu aku ada date dengan Kak Syida. Dah lama aku ngan dia tak merayap kat TS.. last merayap kat sana masa hari wilayah haritu dan bulan depannya. Sebenarnya dah deal nak pergi Sabtu tapi confirmation on Friday. So Friday nite Kak Syida Whatsapp aku bagitau yang dia tak dapat nak pergi sebab dia nak pergi Melaka. Ok itu tak kisah pun sebab nanti boleh deal semula pergi hari lain.

So Sabtu aku lepak rumah je lagi pun Nizam kena pergi opis dari pagi sampai ke petang. Lately ni dia super duper bz sebab opis dia nak pindah.. CIMB kat Damansara Height tu dah nak pindah ke sebelah bangunan kat KL Hilton sana tu.. which is nearby dengan KL Sentral lah.

Apa yang buat aku hangat hati haritu, aku tekanan dengan maxis. Cerita dia macam ni… sebenarnya dah lebih sepuluh tahun aku guna nombor maxis ni nombor yang sama tak pernah tukar2 pun... dari zaman pakai ‘semakphone’, sampai lah aku mampu pakai smartphone. Nak dijadikan cerita, sebenarnya cycle bill aku setiap bulan akan keluar pada 7hb setiap bulan. Baru2 ni bulan May tak silap aku, aku ada call maxis and request nak tukar cycle bill aku dari 7hb ke 28hb setiap bulan. Paham???

Lepas tu, automatically diorang kata diorang akan remarks dalam system then for the next month, which is on June, July dan bulan2 berikutnya cycle bill aku akan keluar pada setiap 28hb.. rite!! aku pun puas hati dengan jawapan dia. Tup tup untuk bulan Oktober, aku dapat message pada 28hb dia bilang yang internet service aku  dah reached 100% quota, your bill will be renewed on 7 October 2013. Padahal aku dah buat payment awal2 lagi wehhh. So aku assumed lepas 28hb mestilah automatic bill dan internet service aku renewed. kannnn..

Tak puas hati punya pasal, aku pun call customer service. Aku kata kenapa internet service aku slow sedangkan aku dah buat payment dan cycle bill aku setiap 28hb.. ini dah 5hb.. tak kan uolls tak renew lagi quota internet service I.. jawapan yang aku terima.. yer cik, betul.. memang cycle bill & internet service cik setiap 28hb.. lepas cik letak phone ni, cuba cik off phone, lepas dua minit cik on balik. Saya akan reset location dari sini. Ok aku pun menurut perintah!!

Dah buat apa yang dia suruh, pun sama juga.. internet aku slow. Bila buka IG gambar tak keluar.. then loading lama nak mampos. Aku bukannya boleh sabar kalau benda2 lembab ni.. mula lah nak menyinga. Sebelum singa mengamok, lebih baik singa dok diam2 tenangkan jiwa kejap.. hehe

Kali kedua pulak aku call. Ni bercakap dengan customer service lain pulak. Satu aku benci kalau call customer service ni pasal apa tau.. aku kena ulang semula apa yang aku dah cakap dekat customer service pertama kepada customer service kedua.. si customer service kedua ni dah jadi terpinga2 cuba nak paham maksud aku. Padahal aku dah tak boleh nak ulang sebijik2 apa yang aku cakap pada customer service pertama tadi. Nak-nak lagi hati tengah panas.. lagi lah tak boleh.

Dalam pada tekanan kena ulang semula cakap pada customer service kedua tu, sikit demi sikit aku dah menyinga.. balik2 dia suruh aku tunggu.. Yor lahhhhh.. aku tabah menunggu.

End up jawapan yang aku dapat….

Maaf cik, saya tak boleh buat apa2 dengan kesilapan teknikal ni, saya kena create case untuk diorang configure balik message yang cik terima setiap bulan tu..
Kau boleh tahan dengan jawapan tu???? then aku tanya dia balik..

Habis tu awak nak suruh saya suffer seminggu ke dengan kesalahan uoll? Sedangkan cycle bill dan internet service saya di renew pada 28hb hari tu. Ini bukan mistake saya. Lepas tu tak habis2 mintak maaf maaf maaf. Gggrrrr

Aku appreciate lah dengan cara dia mintak mahap tu. yang aku hangin, bila aku terlambat sikit bayar bill, laju je kau bar line aku.. bila buat 50% payment kau kata tak cukup.. kena bayar full payment pulak baru boleh sambung line. Aku rasa nak carottttttttttttttttt je!!!

Abes sampai bila aku kena tunggu??? Dia kata lagi tiga empat hari.. dengan harapan kononnya dia suruh aku call semula untuk dapatkan kepastian. Hadoiiiiii pelis lah!! Your mistake lah oiii.. u expect me to begging you on call to know what is the fucking problem???!!! Hello.. you supposed to find me lah!!!

Letak je tel terus ada message masuk.. terima kasih kerana menghubungi maxis ,nombor kes rujukan anda bla  bla bla bla.. Nampak tak?????? Dengan harapan aku yang kena call dia.. kalau tidak kenapa dia bagi aku reference number tu???!! apa kejadahnya??!! 

43 comments:

  1. Saya juga pengguna setia, dah hampir 15 tahun dengan no. telephone yg sama. Sepatutnya kesetiaan di hargai tetapi xdenye.. Sabarlah Zaza...itu je yg boleh aku cakap...hehe
    Diaorang ni memang macam tu, kalau kita lambat skit, cepat jer bertindak...tapi kalau diorang yg salah, kita lah yg menanggungnya...Saman je lah!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. amboiii main saman2 ni dah kes berat BM..

      Delete
  2. ni kes sama macam mama gak la za.. menyakitkan hati, last2 mama tak bayo bilnye sampai sekarang, bengang betul, loading lemau, asyik kena up kuota je, melampau-lampau...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kannnn bengang giler.. lagi2 dpt jwpn yang tak memuaskan hati kita..

      Delete
  3. OMG!...kalo ju kt tempat zaza pun meroyan kot...duit kita haruslah servicenya disalurkan dengan betul...x sangka ye...asben Umi Qi pun pakai line...terkadang ada gak terjadi masalah cmni...tp x berlarutan lah sbb pakai line lain...ermmm Maxis nih kena lebih take action more...jgn pandang enteng permasalahan customer mcm ni....kan dah menyinga mommy zaza...nsb baik x pi serang menara maxis...ish mama zaza better pi rujuk terus kt menara maxis...kasi gegar sikit diorg...baru diorang kenai sapa kita...asik nk tipu jek...ermmmm cm Umi Qi mmg serang sana dulu ahhahahaah

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahhaaha malas nak gi serang.. satu hal plak nak kesana, nak cari parking, nak beratur bagai.. ckp dlm tpon bleh berlagak2 sket sbb diorang bukannya nampak muka kita hahaha

      Delete
  4. Fuhhh..berasap kot rin baca..btw..rin xsuka maxis..dulu cas ai sesuka hati..trs tuka no..wuwu

    ReplyDelete
  5. kalu akak, dah lama akak tepacak kat kaunter maxis. hahaha

    menyinga depan2 lagi syok dik oii... in shaa Allah, lagi cepat setel kot

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha malas nak pacak2 kat sana kak.. kalau pegi sana nnt buat kecoh org ingat kita ni meroyan plak.. ckp dlm phone bleh belagak garang sket.. hahaha

      Delete
  6. sabar je la kak..kadang kadang procedure dorang ni cari alasan mengelak je..harap harap urusan kak zaza akan settle secepat mungkin kalau tak hati panas je nanti..sabar ye :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak sabar dibuatnya Fiza oiii.. hahhaa

      Delete
  7. that's why I've changed from Maxis tu other service provider...aman sikit hidup tau dear... hu hu hu... macam kes baru2 ni lah.. I dah call untuk tutup line maxis i cause dah pakai service provider lain..tup tup sampai sekarang bil jalan lagi...ni pun tengah deal lagi...memang panas hati jugaklah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. I won't changed to others coz dah lama pakai number ni, lagi pun not all the time i have prob with them.. so sesekali hamok harus lah terbakar!

      Delete
  8. ar ar betul kak zaza maxis bnyk complain la tapi hannis family sume pakai maxis so nak tkr yang lain mcm berat lak...

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu lah pasal.. nnt bila tukar nombor org lain susah nak cari kita plakk

      Delete
  9. saya yang baca ni pun geram...haih...saborjerlakn dierang kalo servis dierang kemain berkira lagikan memang kalo lewat bayor siap kena caj lagi kalo nak sambung...hari tu hubby saya pernah kena gak ngan maxis ni pasal wifi dier...tapi last2 ok lepas kena maki kat maxis centre ituhari..

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha kalau gi maki mau huru hara keadaan ;P

      Delete
  10. Siapa pun geram Zaza bila setiap kali call kena ulang cerita dan memang itulah biasanya, dan itulah juga yg buat kita tambah panas apa lagi penyelesaiannya tak ada. Kakak rasa macam-macam masalah ada dgn sistem telefon di tempat kita ni tak kira maxis, celcom ke apa..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan kak, dah lah kena ulang sekali lg.. lps tu lagi hangin dia tak paham apa yg kita cakap.. padahal masa tu kita tengah hati panas...

      Delete
  11. kalu nak ikutkan hati mmg mengamuk jew la kannn... yg nih la kekadang menyakitkan jiwa.. kita sikit setia berpuluh tahun guna perkhimatan dia tp bila silap dia kita jugak yg merana... sabar jew la

    ReplyDelete
    Replies
    1. nak hamok karang jd hal lain plak.. dlm phone bila kita tengking pun rasa puas sikit ar haha

      Delete
  12. Zaza...sabarrrrrrrr...hehehe -Farah pun pernah kena situasi mcmnie..mmg makan dalam oooo.. tahu apa yang farah buat kalau kena kol balik untuk follow up report yg farah dah buat..farah akan cakap dekat customer service yang ke-2 tue suruh dia p dengar balik apa yang farah dah report semlam.. depa kan ada rakaman suara semua panggilan masuk dari customer.. tak kuasa ler farah nak repeat cakap benda yang sama lagi sekali..kalau dok asyik ulang jer bila nak settle btul tak..dan yang bestnya customer service tue buat mcm yang farah suruh...wakakakaka.. kan senang kerja.. lepas nie zaza try la cara farah nie.. jimat air liur..hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. dlm hal ni mmg tak bleh nak sabar farah.. dah lah kena repeat, lps tu kejap2 suruh kita tunggu tunggu tunggu.. lps ni bleh lah pakai tips farah tu hehe

      Delete
  13. kakakakakakakakakak, sila bawak bersabar. nanie baca pon da panas ati. aduhaiiii

    dorang2 kata cakap x serupa bikin, kata je da update padahal belum lagi..

    stresskan??

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak boleh nak bersila & bersabar dah Nani.. sapa yg kena tahu lah terbakarnya hati dia hahaha..

      Delete
  14. hah saya pon penah gak jadi macam ni tapi geram dengan TM lah. selalu ja kol2 depa tu pastu mula lah angin satu badan bila xdapat jawapan yang memuaskan . pastu kan kak, depa macam dah KIV saya tau , bila lambat sikit bayaq mula lah depa cari padahal tiap2 bulan memang bayar on time pon . kalo check balik sejak mula daftar sampai skrg memang xpernah lari tarikh dia . sja nak cari pasal. tapi kadang2 bes gak bergaduh dgn customer service ^_^

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu lah actually telco is ok.. tp yang buat kita hangin ni some of the customer service yang tak bertauliah.. balik2 mintak maaf!! kalau kita tak byr bill, harap tak mintak maaf sbb nak potong line phone kita.. phuii

      Delete
  15. bab2 ni memang boleh menyingga...kadang2 ngauman singga pon kalah khenn...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha silap2 kita boleh bertukar jadi singa.. phuiii

      Delete
  16. fuh...berpeluh ema baca entry hari ni...hehehe..takut kena ngaum...

    ReplyDelete
  17. u-mobile pun lebih kurang juga...kalau lambat bayar, asyik telephone tanya...kdg2 dah buat pembayaran pun masih call tanya...line xde laju mana pon..biasa saja...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hurmm mana2 telco sama je shaila.. nyampah!

      Delete
  18. sabar2. saya pun selalu macam ni terutama celcom ngan astro. diorang ni kalau kita lembut2 memang slow sikit. kalau dah marah2 terus baik baik je.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hurmm kadang hilang sabar dibuatnya.
      customer service ni dah dilatih buat org saiko..kita marah dia senyap & minta maaf.. so kita yg sakit hati balik.. phuiiihhh!!

      Delete
  19. Sabar CIk Jah...sabarkan separuh dpd Iman...nak cik Bedah baca firman Allah ke? hehe
    Komplen aje le kat Maxis....apa susahnya....kita kan bayaq tiap2 bulan...so komplen!!! Gi komplen sekarang! hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak bley sabar bedah.. kalau kena kt cik bedah mau cikbedah bertukar jadi singa laut kot... ggggrrrr!!

      Delete
  20. akk pakai bill ye.. erm.. xtahu nak ckap apa.. sy yang pakai prepaid ni, kalau line buat hal pun dah bengang, ni kan pula kes macam akk.. memang hangiiiiin..

    ReplyDelete
    Replies
    1. a'ah pakai line.. kadang coverage yang prob.. tu yg buat kita jd hanginnnnnnn je

      Delete
  21. Siapa yg tak menyinga klo jadi mcm ni kan. Sabar jer lah.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Zaza Abdul Latif Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah