Morningggggggg… hari
ni jangan nak blues sangat eh.. patutnya minggu baru, hari baru kita kena
ceria.. baru lah hidup jadi sihat walafiat.. ada tu sibuk dengan Monday Blues
dia tu… jangan tension2 sangat nyah… cepat kertua nanti tahu lah kau. Hehehe
Sebelum kita borak2,
jom kita lompat setempat dulu.. kasi fresh sket paler otak kita pagi ni ye..
LoL!! Tapi sebenarnnya entry ni aku nak bercerita pasal tekanan yang aku alami
haritu. Don’t worry Bedah, ini bukan kes gaduh lakibini.. apa2 pun kita mulakan
hari kita dengan exercise dulu sebelum aku meroyan dengan cerita aku kejap lagi.
Sepatutnya Sabtu
haritu aku ada date dengan Kak Syida. Dah lama aku ngan dia tak merayap kat
TS.. last merayap kat sana masa hari wilayah haritu dan bulan depannya. Sebenarnya dah
deal nak pergi Sabtu tapi confirmation on Friday. So Friday nite Kak Syida
Whatsapp aku bagitau yang dia tak dapat nak pergi sebab dia nak pergi Melaka.
Ok itu tak kisah pun sebab nanti boleh deal semula pergi hari lain.
So Sabtu aku lepak
rumah je lagi pun Nizam kena pergi opis dari pagi sampai ke petang. Lately ni
dia super duper bz sebab opis dia nak pindah.. CIMB kat Damansara Height tu dah
nak pindah ke sebelah bangunan kat KL Hilton sana tu.. which is nearby dengan
KL Sentral lah.
Apa yang buat aku
hangat hati haritu, aku tekanan dengan maxis. Cerita dia macam ni… sebenarnya dah
lebih sepuluh tahun aku guna nombor maxis ni nombor yang sama tak pernah tukar2
pun... dari zaman pakai ‘semakphone’, sampai lah aku mampu pakai smartphone. Nak
dijadikan cerita, sebenarnya cycle bill aku setiap bulan akan keluar pada 7hb
setiap bulan. Baru2 ni bulan May tak silap aku, aku ada call maxis and request
nak tukar cycle bill aku dari 7hb ke 28hb setiap bulan. Paham???
Lepas tu,
automatically diorang kata diorang akan remarks dalam system then for the next
month, which is on June, July dan bulan2 berikutnya cycle bill aku akan keluar
pada setiap 28hb.. rite!! aku pun puas hati dengan jawapan dia. Tup tup untuk
bulan Oktober, aku dapat message pada 28hb dia bilang yang internet
service aku dah reached 100% quota, your
bill will be renewed on 7 October 2013. Padahal aku dah buat payment awal2 lagi
wehhh. So aku assumed lepas 28hb mestilah automatic bill dan internet service
aku renewed. kannnn..
Tak puas hati punya
pasal, aku pun call customer service. Aku kata kenapa internet service aku slow
sedangkan aku dah buat payment dan cycle bill aku setiap 28hb.. ini dah 5hb..
tak kan uolls tak renew lagi quota internet service I.. jawapan yang aku terima..
yer cik, betul.. memang cycle bill &
internet service cik setiap 28hb.. lepas cik letak phone ni, cuba cik off
phone, lepas dua minit cik on balik. Saya akan reset location dari sini. Ok
aku pun menurut perintah!!
Dah buat apa yang dia
suruh, pun sama juga.. internet aku slow. Bila buka IG gambar tak keluar.. then
loading lama nak mampos. Aku bukannya boleh sabar kalau benda2 lembab ni.. mula
lah nak menyinga. Sebelum singa mengamok, lebih baik singa dok diam2 tenangkan
jiwa kejap.. hehe
Kali kedua pulak aku
call. Ni bercakap dengan customer service lain pulak. Satu aku benci kalau call
customer service ni pasal apa tau.. aku kena ulang semula apa yang aku dah
cakap dekat customer service pertama kepada customer service kedua.. si
customer service kedua ni dah jadi terpinga2 cuba nak paham maksud aku. Padahal
aku dah tak boleh nak ulang sebijik2 apa yang aku cakap pada customer service
pertama tadi. Nak-nak lagi hati tengah panas.. lagi lah tak boleh.
Dalam pada tekanan
kena ulang semula cakap pada customer service kedua tu, sikit demi sikit aku
dah menyinga.. balik2 dia suruh aku tunggu.. Yor lahhhhh.. aku tabah menunggu.
End up jawapan yang
aku dapat….
Maaf cik, saya tak boleh buat apa2 dengan kesilapan teknikal ni, saya
kena create case untuk diorang configure balik message yang cik terima setiap
bulan tu..
Kau boleh tahan
dengan jawapan tu???? then aku tanya dia balik..
Habis tu awak nak
suruh saya suffer seminggu ke dengan kesalahan uoll? Sedangkan cycle bill dan
internet service saya di renew pada 28hb hari tu. Ini bukan mistake saya. Lepas
tu tak habis2 mintak maaf maaf maaf. Gggrrrr
Aku appreciate lah
dengan cara dia mintak mahap tu. yang aku hangin, bila aku terlambat sikit bayar
bill, laju je kau bar line aku.. bila buat 50% payment kau kata tak cukup..
kena bayar full payment pulak baru boleh sambung line. Aku rasa nak carottttttttttttttttt
je!!!
Abes sampai bila aku
kena tunggu??? Dia kata lagi tiga empat hari.. dengan harapan kononnya dia
suruh aku call semula untuk dapatkan kepastian. Hadoiiiiii pelis lah!! Your
mistake lah oiii.. u expect me to begging you on call to know what is the
fucking problem???!!! Hello.. you supposed to find me lah!!!
Letak je tel terus ada
message masuk.. terima kasih kerana
menghubungi maxis ,nombor kes rujukan anda bla bla bla bla.. Nampak tak?????? Dengan
harapan aku yang kena call dia.. kalau tidak kenapa dia bagi aku reference number
tu???!! apa kejadahnya??!!
singgah pagi
ReplyDeleteSaya juga pengguna setia, dah hampir 15 tahun dengan no. telephone yg sama. Sepatutnya kesetiaan di hargai tetapi xdenye.. Sabarlah Zaza...itu je yg boleh aku cakap...hehe
ReplyDeleteDiaorang ni memang macam tu, kalau kita lambat skit, cepat jer bertindak...tapi kalau diorang yg salah, kita lah yg menanggungnya...Saman je lah!!
amboiii main saman2 ni dah kes berat BM..
Deleteni kes sama macam mama gak la za.. menyakitkan hati, last2 mama tak bayo bilnye sampai sekarang, bengang betul, loading lemau, asyik kena up kuota je, melampau-lampau...
ReplyDeletekannnn bengang giler.. lagi2 dpt jwpn yang tak memuaskan hati kita..
DeleteOMG!...kalo ju kt tempat zaza pun meroyan kot...duit kita haruslah servicenya disalurkan dengan betul...x sangka ye...asben Umi Qi pun pakai line...terkadang ada gak terjadi masalah cmni...tp x berlarutan lah sbb pakai line lain...ermmm Maxis nih kena lebih take action more...jgn pandang enteng permasalahan customer mcm ni....kan dah menyinga mommy zaza...nsb baik x pi serang menara maxis...ish mama zaza better pi rujuk terus kt menara maxis...kasi gegar sikit diorg...baru diorang kenai sapa kita...asik nk tipu jek...ermmmm cm Umi Qi mmg serang sana dulu ahhahahaah
ReplyDeletehahhaaha malas nak gi serang.. satu hal plak nak kesana, nak cari parking, nak beratur bagai.. ckp dlm tpon bleh berlagak2 sket sbb diorang bukannya nampak muka kita hahaha
DeleteFuhhh..berasap kot rin baca..btw..rin xsuka maxis..dulu cas ai sesuka hati..trs tuka no..wuwu
ReplyDeletehurmm mmg berasap rin..
Deletekalu akak, dah lama akak tepacak kat kaunter maxis. hahaha
ReplyDeletemenyinga depan2 lagi syok dik oii... in shaa Allah, lagi cepat setel kot
haha malas nak pacak2 kat sana kak.. kalau pegi sana nnt buat kecoh org ingat kita ni meroyan plak.. ckp dlm phone bleh belagak garang sket.. hahaha
Deletesabar je la kak..kadang kadang procedure dorang ni cari alasan mengelak je..harap harap urusan kak zaza akan settle secepat mungkin kalau tak hati panas je nanti..sabar ye :)
ReplyDeletetak sabar dibuatnya Fiza oiii.. hahhaa
Deletethat's why I've changed from Maxis tu other service provider...aman sikit hidup tau dear... hu hu hu... macam kes baru2 ni lah.. I dah call untuk tutup line maxis i cause dah pakai service provider lain..tup tup sampai sekarang bil jalan lagi...ni pun tengah deal lagi...memang panas hati jugaklah...
ReplyDeleteI won't changed to others coz dah lama pakai number ni, lagi pun not all the time i have prob with them.. so sesekali hamok harus lah terbakar!
Deletear ar betul kak zaza maxis bnyk complain la tapi hannis family sume pakai maxis so nak tkr yang lain mcm berat lak...
ReplyDeletetu lah pasal.. nnt bila tukar nombor org lain susah nak cari kita plakk
Deletesaya yang baca ni pun geram...haih...saborjerlakn dierang kalo servis dierang kemain berkira lagikan memang kalo lewat bayor siap kena caj lagi kalo nak sambung...hari tu hubby saya pernah kena gak ngan maxis ni pasal wifi dier...tapi last2 ok lepas kena maki kat maxis centre ituhari..
ReplyDeletehaha kalau gi maki mau huru hara keadaan ;P
DeleteSiapa pun geram Zaza bila setiap kali call kena ulang cerita dan memang itulah biasanya, dan itulah juga yg buat kita tambah panas apa lagi penyelesaiannya tak ada. Kakak rasa macam-macam masalah ada dgn sistem telefon di tempat kita ni tak kira maxis, celcom ke apa..
ReplyDeletekan kak, dah lah kena ulang sekali lg.. lps tu lagi hangin dia tak paham apa yg kita cakap.. padahal masa tu kita tengah hati panas...
Deletekalu nak ikutkan hati mmg mengamuk jew la kannn... yg nih la kekadang menyakitkan jiwa.. kita sikit setia berpuluh tahun guna perkhimatan dia tp bila silap dia kita jugak yg merana... sabar jew la
ReplyDeletenak hamok karang jd hal lain plak.. dlm phone bila kita tengking pun rasa puas sikit ar haha
DeleteZaza...sabarrrrrrrr...hehehe -Farah pun pernah kena situasi mcmnie..mmg makan dalam oooo.. tahu apa yang farah buat kalau kena kol balik untuk follow up report yg farah dah buat..farah akan cakap dekat customer service yang ke-2 tue suruh dia p dengar balik apa yang farah dah report semlam.. depa kan ada rakaman suara semua panggilan masuk dari customer.. tak kuasa ler farah nak repeat cakap benda yang sama lagi sekali..kalau dok asyik ulang jer bila nak settle btul tak..dan yang bestnya customer service tue buat mcm yang farah suruh...wakakakaka.. kan senang kerja.. lepas nie zaza try la cara farah nie.. jimat air liur..hehehe
ReplyDeletedlm hal ni mmg tak bleh nak sabar farah.. dah lah kena repeat, lps tu kejap2 suruh kita tunggu tunggu tunggu.. lps ni bleh lah pakai tips farah tu hehe
Deletekakakakakakakakakak, sila bawak bersabar. nanie baca pon da panas ati. aduhaiiii
ReplyDeletedorang2 kata cakap x serupa bikin, kata je da update padahal belum lagi..
stresskan??
tak boleh nak bersila & bersabar dah Nani.. sapa yg kena tahu lah terbakarnya hati dia hahaha..
Deletehah saya pon penah gak jadi macam ni tapi geram dengan TM lah. selalu ja kol2 depa tu pastu mula lah angin satu badan bila xdapat jawapan yang memuaskan . pastu kan kak, depa macam dah KIV saya tau , bila lambat sikit bayaq mula lah depa cari padahal tiap2 bulan memang bayar on time pon . kalo check balik sejak mula daftar sampai skrg memang xpernah lari tarikh dia . sja nak cari pasal. tapi kadang2 bes gak bergaduh dgn customer service ^_^
ReplyDeletetu lah actually telco is ok.. tp yang buat kita hangin ni some of the customer service yang tak bertauliah.. balik2 mintak maaf!! kalau kita tak byr bill, harap tak mintak maaf sbb nak potong line phone kita.. phuii
Deletebab2 ni memang boleh menyingga...kadang2 ngauman singga pon kalah khenn...
ReplyDeletehahaha silap2 kita boleh bertukar jadi singa.. phuiii
Deletefuh...berpeluh ema baca entry hari ni...hehehe..takut kena ngaum...
ReplyDeletehaha lap sket peluh tu kat baju ;P
Deleteu-mobile pun lebih kurang juga...kalau lambat bayar, asyik telephone tanya...kdg2 dah buat pembayaran pun masih call tanya...line xde laju mana pon..biasa saja...
ReplyDeletehurmm mana2 telco sama je shaila.. nyampah!
Deletesabar2. saya pun selalu macam ni terutama celcom ngan astro. diorang ni kalau kita lembut2 memang slow sikit. kalau dah marah2 terus baik baik je.
ReplyDeletehurmm kadang hilang sabar dibuatnya.
Deletecustomer service ni dah dilatih buat org saiko..kita marah dia senyap & minta maaf.. so kita yg sakit hati balik.. phuiiihhh!!
Sabar CIk Jah...sabarkan separuh dpd Iman...nak cik Bedah baca firman Allah ke? hehe
ReplyDeleteKomplen aje le kat Maxis....apa susahnya....kita kan bayaq tiap2 bulan...so komplen!!! Gi komplen sekarang! hehe
tak bley sabar bedah.. kalau kena kt cik bedah mau cikbedah bertukar jadi singa laut kot... ggggrrrr!!
Deleteakk pakai bill ye.. erm.. xtahu nak ckap apa.. sy yang pakai prepaid ni, kalau line buat hal pun dah bengang, ni kan pula kes macam akk.. memang hangiiiiin..
ReplyDeletea'ah pakai line.. kadang coverage yang prob.. tu yg buat kita jd hanginnnnnnn je
Deletesabar jelah yer !
ReplyDeleteSiapa yg tak menyinga klo jadi mcm ni kan. Sabar jer lah.
ReplyDelete