Monday, February 17, 2020

Soalan TOL Zaman Sekarang!! πŸ˜–

Geram betul!! Tiap kali call Customer Service (CS) nak tanya apa2 informations, ada je macam-macam version jawapan diorang bagi. Tak kira lah mana-mana CS pun.. Karang kalau i tuduh kata diorang ni tak bijak, ada pulak yang marah! Tapi memang betul pun. Cubalah jawab soklan tu ikut SOP dik oiii.

I tak tau lah.. i ni sejenis bermasalah ke atau diorang tu yang bermasalah.

Ni dah beberapa kali dah kena dalam sepanjang hidup. All in different companies.

Dat day i call CS Company XYZ (bukan nama sebenar).. nak tanya pasal cara untuk pengeluaran expenditures. Sekarang ni pulak pesen tiap kali call, first thing yang diorang (CS) mintak, mesti NAMA & CONTACT NUMBER or IC NUMBER. Kekonon untuk database diorang lah tu 😏itu tak kisah lah.. kot apa2 hal jadi ke at least diorang ada record kita.

So, bila dah bagi tu, dah explain dari Perlis sampai ke Johor (panjangnya).. baru dia cakap yang system down.. so kenot check anything. Fine! dan dia kata dia akan call i balik.

Tak Return Call
Lamanya system down? System down ke? computer pecah ke, opis terbakar ke? kucing nak beranak ke? Perjanjiannya kata lepas system dah ok nak call balik.. tunggu2 tak return call jugak! berapa tahun system kau down tu sampai tak call call balik?! Sampailah i sendiri yang kena call dia.

Image result for animated customer service representative

Bila call, tentu2 kita tak dapat bercakap dengan the same CSR yang first called tu. So, kita kena bercakap dengan CSR lain untuk membantu jawab call kita tu. Tak ke kita kena bagitau semula bijik butir kita sekali lagi pada CSR ni???? ya kan? sebab? sebab nak kumpul database. Adoiiii letih lah macam ni. Kalau 100 kali call, 100 kali bercakap dengan lain2 CS.. 100 kali jugak ke i kena bagi personal data i????? hish!

Kenapa Nak Call Diorang?
Actually i make a call tu sebab nak suruh diorang emailkan kat i borang permohonan je. Nak dijadikan cerita, masa i call mintak borang tu.. katanya system diorang down. Dan berjanji nak call i balik once the system dah ok. So they can email to me the form yang i mintak.

Sebelum tu, i tanya CSR tu.. kat mana i boleh dapatkan borang permohonan yang i nak tu? kalau dekat website ada, u tak perlu email kat i.. i just can download je dari website. Dia kata borang tu tak ada dalam website.

Ok noted! tunggu apa jawapan sebenar kat bawah nanti πŸ ‹

Two Days Later....
Tunggu punya tunggu pun tak receive any calls from them. I geram, i call balik. Like what i said  kat atas tadi.. i kena jawab soklan2 command diorang lagi... NAMA PENUH, CONTACT NUMBER & IC NUMBER for their database 😠 leceh tau tak?? i dah make a call for twice, lepas tu i kena jawab dulu soklan TOL dia sebelum dia layan i.

So, untuk tidak menjawab soklan dia.. i said i need to talk to the CSR yang i called two days back.. sebab dia je tau apa yang i nak. In that way i dah tak payah nak explain balik apa tujuan i call. Not my luck nak dapat cakap dengan CSR yang in-charge tu sebab dia keluar break. So i pesan kat CSR yang jawab call tu suruh CSR in-charge tu call i balik.

Lagi..... panggilan yang ditunggu tak kunjung tiba ya!

Third Time Calls!!!
3rd time call ni i rasa dah tazabar! rasa nak bertukar jadi beruang je time tu.. and masa call balik i dapat cakap dengan CS yang lain. As usual, soalan TOL lagi.. dat 3 question.. NAMA, CONTACT NUMBER & IC NUMBER. Kau lara ke nak jawab lagi soklan2 dia tu nyah??? terus i bagitau dia i nak cakap dengan CSR yang mula2 i deal 3 hari lepas.

I dapat cakap dengan the first CSR tu. I bagi dia soklan TOL i pulak..
1) kenapa tak return call i?
2) kenapa borang permohonan yang i suruh email tu tak email lagi?


Dan ada beberapa kata makian sinis jugak i bagi!

Lepas dia dah explain bebagai.. terus i letak phone. Elok je letak phone... borang permohonan yang i nak tu dan dan masuk kat email i... WTFish?! bila i buka attachment kat email tu.. the same/exact borang yang dok ada dalam website dia!!!

WTFish lagi sekali.. kau rasa????????????????

1 comment: