Thursday, June 26, 2014

Melaka River Cruise

Lepas makan kat Kg. Jawa aku terus ke River Cruise punya port.. nak panggil port ke station ek? apa2 je lah janji ada kaunter ticket kat situ. Aku pergi ke 1st station dia kat Taman Rempah. Jalan nak kesana memang aku tak tau langsung. So aku gunakan "waze versi call" (call Nizam) tanya macam mana nak kesana. Katanya Cruise tu dekat Taman Herba. Kenapa Kak Jah BOLD kan Taman Herba tu?? nanti aku tunjuk bukti yer. Hurmm "waze versi call" pun tak boleh pakai sepenuhnya. Cuma boleh pakai bila aku tanya macam mana nak ke Banda Hilir dan jalan2 lain kat Melaka.

Actually masa tengah makan haritu aku ada tanya kat budak yang setable dengan aku macam mana nak kesana. Memang membantu budak tu.. terima kasih yer dik :) 

Sampai kat satu traffic light, masa berenti aku turun tingkap tanya kat budak kereta sebelah "Dik.. macam mana nak pergi River Cruise".. "akak terusssss je sampai depan ada jembatan lepas tu nanti akak nampak". Bagus orang2 Melaka..sangat membantu hingga Kak Jah dapat tunaikan hajat Emak Kak Jah nak naik cruise.

Nasib baik aku tak guna waze carik Taman Herba.. korang nampak tak sign tu tulis TAMAN REMPAH? BUKAN TAMAN HERBA..  Kalau tidak sampai kiamat pun aku tak jumpa Taman Herba.. Grrrr dasar tak boleh jadi pemandu pelancung betul lah Si Abang Jebat aku tu.. hahahaha.. Taman Rempah dikatanya Taman Herba. Pening arrrrr!!


Ticket dah siap beli untuk sampaikan hajat Emak yang nak naik Melaka River Cruise.

Adult : RM10
Kids : RM5

Eh dalam entry ni kebanyakkannya gambar selfie tau.. korang jangan nak ngutok pulak eh. Selfie tanpa monopod.. monopos tak bawak pulak haritu. Tanganpod pun Kak Jah belasahkan je.


 Selfie

 Selfish.

Saltedfish.. hahahaha. Gambar ni #NoFilter tau.. cahaya NUR terpancar dimuka kami beranak tu memang original.. sejuk mata korang memandang kann?? hahahhaha.


Khairine 

Mummy :)  


 Khairine tolong snap gambar Mummy.

 Sampai area ni cepat2 selfie sebab nak nampakkan Hard Rock belakang aku tu.. dasar jakun boat betul Kak Jah ni.. hahaha.

 Dengan Khairine pun aku sempat selfie untuk nampakkan sign Hard Rock kat belakang.





Selfie selfie jugak.. Aku syak abang yang bawak boat tu pun lemas tengok aku kejap bangun kejap duduk.. kejap berjalan ke depan boat.. kejap berjalan ke belakang boat. Mesti dalam hati dia kata "kau tergolek dalam boat ni karang padan muka kau.. anak beranak tak reti duduk diam" muahahaha.

Kat bawah ni semua scinery sepanjang dalam cruise.. Waktu siang pun cantik2 jugak.. Last time masa aku naik malam view lagi cantik sebab lighting2 kat bangunan memainkan peranan membuatkan view malam lagi cantik.








Nampak tak restoran Line Clear dalam gambar atas ni?? kedai tu lah yang aku makan satey, rojak semua tu.. kedai tepi sungai je sambil boat lalu lalang.



 Gambar ni semua dalam perjalanan dalam cruise

 Emak yang sibuk nak naik cruise.. hujung2 gambar Emak satu je aku letak dalam blog.. hahahaha kejam betul aku kannn.. Bukan apa.. semua gambar2 Emak yang aku snap muka Emak tak ready.. tak cantik & tak elok lah aku nak letak kat blog.. Tak apa kan Mak?? hehehe.

Last sekali nampak cruise ni. cantik.. mungkin ada orang buat wedding kot atas boat ni.. ke untuk celebrate birthday romantic2? eh tak tau lah aku apa dia nak buat cecantik ni.

19 comments:

  1. naik cruise nie waktu siang pun view dia cantik jugak kan.. hari tue naik waktu malam.. tapi yang kureng best sikit aroma air sungai nie bucukkkk...hehehe... Eh bot last sekali tue kalau boleh candle light dinner best tue..=D

    ReplyDelete
  2. wah! banyak gambar selfie dalam boat...bunda pernah pergi time tu ikut rombongan jiranita tempat bunda tahun 2011...

    zaza camne air sungai tu itam ke dah jernih?...time bunda pergi dulu masih itam..

    ReplyDelete
  3. macam menarik ja teringin gak nak naik boat cm ni hehehehe :) selfie tu kan macam makanan rutin . wajib ! ^_^

    ReplyDelete
  4. aku tiap kali pegi melaka mesti naik cruise nie..ntah kenapa aku rasa syok gilaaaa naik benda alah nie..ehh nanti naik kat putrajaya plak la!

    ReplyDelete
  5. zaza..ai is jeles tau sangat..
    sebab ai suka melaka..
    tapi bila pergi tk dapat menikmati melaka betul2..
    memang nak kena amukan kot husb ai tuh..
    sebab dia bawak ai gi melaka melawat orang sakit..
    tapi tak bawak ai gi jalan
    *sentap tahap 48 jam*

    ReplyDelete
  6. menarik gak aktivity ni... tp kena tunggu anak besar sikt tkut dia excited.. kang lompat... T_T

    ReplyDelete
  7. kalau malam memang cantik kan.. lampu warna warni terutamanya dekat kawasan kg.morten tu.. ;)

    ReplyDelete
  8. Cantik ko Jah...... mmg semacam ada nur terpancar diwajah mu....Mcm bat man pun ada gak sikit sikit hehe....
    Bukan ke Rempah dengan Herba tu adik beradik..... boleh jugaklah yg abang Jebat cakap tu...kang abang Jebat tak mo belikan Note 5 kang baru tau...
    So Cik Jah gi Melaka lagilah ni yeh....bawak Mak Nenek pulak...untung Mak Nenek ada anak penyayang mcm ko Jah.... hehe

    ReplyDelete
  9. Mengimbau kembali kenangan dulu julia dan family naik River cruise melaka...syokkkk kan best ever...bila tgk semua gambar zaza ambil ni nampak cantik la anak beranak...sure driver atas bot tuh dah biasa tgk orang ambil gambar sana sini...sebab julia pun buat mcm zaza buat...hahahhahhahaha cakap dlm hati adew aku kesahhh hahaha...zaza lawa la boat yg diorang deco mcm ala2 pengantin..kerlasssssssssssssss :)

    ReplyDelete
  10. ai pernah naik sekali.. waktu malam.. sesat usah tanyalah.. berpusing-pusing mencari.. siap jalan berlawanan arus lagi.. huhuhu.. nasib baik takde apa2.. last2 merasa gak naik..

    ReplyDelete
  11. wahhhh...bestnya jalan2 di Melaka...naik cruise lagi tuuuu...heee..☺☺☺

    ReplyDelete
  12. Kak Jah tak terpercik ke air air sungai tu masuk mulut?

    Akak gi dulu naik malam lagi cantikkkk...lampu2 sepanjang jalan lip-lap-lip-lap....

    ReplyDelete
  13. hari tu gi melaka tak sempat naik bot sebab badan dah berlengas ketiak dah busuk heheee

    ReplyDelete
  14. bestnye jln2 naik bos..xpenah naik pun..ingtkan mahal..kikiki..rupenye rm 10 je..aritu mcm penah dgr smpi 30..ke itu yg nite cruise?hekhekhek..

    ReplyDelete
  15. lagi best naik malam..boleh tengok air berirama dan jugak kampung tepi air yang cantik tu...

    ReplyDelete
  16. Apesal tak nampak orang lain selain pemandu boat dan zaza,mak dan khairanie.patutlah berselfie sakan at as boat tu.☺

    ReplyDelete
  17. Tak pernah naik lagi melaka river cruise ni..selalu pergi asyik ramai orang je..kecewa ai

    ReplyDelete
  18. Kalau malam lagi cantik... banyak lampu2.. hehehe

    ReplyDelete
  19. Sy yng kawin ngn orng mlka ni pun ntah bila la nk dpt naik.. Hehe

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Zaza Abdul Latif Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah