Tuesday, January 19, 2016

Bil Astro

Bukan nak meroyan. Aku tulis ni cuma nak luahkan perasaan sedih aku terhadap Astro yang dah bertahun2 subscribe kat rumah tu. Sorry lah orang Astro, kalau apa yang aku tulis ni sebenarnya aku tak paham apa bijik butir dalam message tu. Rasanya faham kot.

Masa Nizam forward message kat aku.. teperanjat jugak.. terfikir fikir juga betul ke aku tak bayar bill untuk bulan November? rasanya dah bayar. Takut Bang Nizam marah, dan dan tu juga terus aku reply 'i bayar jap' walaupun tau sebenarnya tak ada missed out payment.

Ceritanya macam ni, lepas Nizam dapat message dari astro mengatakan ada tunggakan 2 bulan. Terus dia forward kat aku. Nizam cakap dua bulan tu including bulan November & December 2015. In my record, bulan November 2015 memang aku dah buat payment.

Payment evidence untuk bulan Nov pun ada aku simpan niha. Unless payment untuk bulan December yang sepatutnya aku dah bayar. Cuma bulan ni bayar lambat sikit sebab tah kat mana aku letak bill tu.. that's my mistake sebab lambat buat payment. Kalau ikutkan sebenarnya aku nak bayar ikut actual amount dalam bill tu sebab masa cuti sekolah aritu Khairine ada mintak aku beli channel.. so bill yang perlu aku bayar mesti lebih dari fix monthly amount (RM146.30 sebulan)

Aku suruh Nizam check dulu dengan Astro. Nizam terus called astro. Kalau call astro for sure call yang hunting number kan? bila check, he said confirm i owe them 2 months billing. Ok fine tak cerita banyak aku pun bayar yang dia kata aku HUTANG dia sampai RM304.80 untuk 2 bulan tu.

Ni nak start marah nih!!


Bila dah buat payment through maybank2u, aku terus call agent. Aku bagitau yang aku dah bayar bill astro untuk 2 bulan which is bulan November & December 2015 amounting to RM304.80.

Apa yang agent tu cakap:

Aku : i dah bayar full amount.. bila uoll boleh sambung?
Astro : penyambungan dah dibuat pada 4.11pm (immediately after payment made)

Aku : wah efficient betul Astro, i made payment pukul 4.10pm uolls dah sambung 4.11pm. 
(Nampak tak situ? dats good lah kalau bersikap efficient macam tu. Semua customer pun suka)
Astro : Kita dapat je online payment terus sambung Puan.

Aku : tadi husband i ada call bercakap dengan agent uoll.. diorang cakap i ada missed 2 month payment. Betul ke? tu yang i buat full payment tadi.
Astro : Saya tak pasti dengan agent mana suami Puan bercakap sebab dalam sistem tak ada record

PANG!! muka aku dah mula panas.. geram menahan marah.

Aku : Cuba you check berapa bulan i missed payment.. sebab in my record, my last payment was 3rd December 2015 dat was payment for November.. macam mana you boleh kata i missed bayar lagi 1 bulan?
Astro : Yang Puan bayar tadi tu termasuk bill semasa. So for next payment tunggu bulan Feb nanti.

Aku : memang tak ada missed payment lah kan? except for December? November dah bayar kan?
Astro : Ya, November dah bayar. Bulan depan Puan tak perlu bayar sebab amount ni dah termasuk bill semasa

KAU RASA NAK MARAH TAK? PERMAINAN APAKAH YANG CUBA ASTRO TUNJUKKAN?

SIAPA YANG MISUNDERSTAND KAT SINI? BILA LAKI AKU CEK DIA KATA AKU HUTANG 2 BULAN. DAPAT MESSAGE AMOUNT PERLU DIBAYAR RM304.80 UNTUK BILL BULAN NOVEMBER & DECEMBER. BILA AKU SENDIRI YANG CEK DIA KATA AKU DAH BAYAR SEKALI DENGAN BILL SEMASA. KENAPA 1 BILL JE YANG TAK BAYAR DIA KATA AKU TAK BAYAR 2 BULAN? PLUS SIAP DISCON SERVICE LAGI TU. BIADAP SANGAT!

Confused kan?

Yang tak puas hatinya aku ni.. asal bayar lambat sikit dia potong. Asal bayar terlebih tak pulak kau nak ucap terima kasih ke apa kat aku. Bila mintak refund memang boleh tapi take time.. berapa lama tu tak tau lah.. so kimsalam maut je.
Nak potong macam tiada hari esok bagi mu.

MARAH sangat!

19 comments:

  1. selalu mcm tu if online payment. if bayar kat counter x mcm tu. mmg pelik kan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. every month tak ada masalah pun Cinta.. semalam buat payment pun via maybank2u juga terus dia cakap dah dpt payment instead of sepatutnya 3 working days received.. huhu

      Delete
  2. akk mmg angin kalau call Astro ni.. pernah call, dah le susah nak dpt..dh dpt asyik terputus je...buat hbis duit je...

    ReplyDelete
    Replies
    1. nasib baik saya call semalam sekejap je dapat ckp dengan CSR dia kak.. tapi jawapan yg saya dpt sangat2 mengecewakan.

      Delete
  3. memang sakit hati dengan astro...mak kat kampung tu,dah tak dpat bil..dia kata emel kat anak..lepas tu request bil la..sbb mse tak dapat bil pertama tu,dia kata nak emelkan..then selanjutnya pun dia emelkan..lepas tu sy call sruh bagi bil..sampai la ni da setahun tak bagi..request bill da banyak kali..bila ckp kat agent,,bukan nak layan mak sy sorang je..tk sakit hati ke namanya..uish..tu yang rasa nak memaki hamun je...la ni kan diorang pakai agent...kata perbualan di record...heh!! ingat kisah sangat ke...

    ReplyDelete
  4. mcm kes saya pulak..rumah parents, astro ayah saya guna kredit card bayar..kirenya tiap2 bulan terus deduct dari kredit card je lah..so memang kite orang memang buat xtau je lah..sebab tiap2 bulan astro potong dari kredit card..sampai la ada satu masa tu astro xboleh nak on..bila called dia kata dah 3 bulan xbayar...kebetulan time tu saya yg call bg pihak ayah saya..pastu dorang cakap credit card ayah saya problem so astro xleh nak potong..pelik bebenor la plak..sebab bill2 lain ok je deduct from CC..apehal la plak astro xboleh plak..siap dia salahkan CC bank ayah saya lak tu..dia suruh check ngn bank..pastu nak sambung balik astro terpaksa la bayar cash..3 bulan tu ayah saye bayar cash..pastu masuk yg bulan seterusnya tu ayah saya bayar lagi cash..sekali bila bill sampai..tengok2 terlebih bayar..astro dah tolak CC...aik..bila called balik dia cakap CC ayah saya xde masalah..so payment mcm biasa melalui cc..Astro ni main2..kalau xbayar laju je nak terminate la ape la..lain kali kalo cc problem ke ape..inform la awal2..gitau bulan ni cik kene byr cash, sbb cc problem.once dah ok kite akan inform balik..cakap mcm tu kan elok...so kite paham lah kan..

    ReplyDelete
  5. Marah..haruslah marah kalau camni! Mcm2 citer la astro ni..

    ReplyDelete
  6. Haaaaaaa Astro...hmmm mmg mcm2 hal...perghhh gila hebat diorang buat tak faham...helllooo astro time hujan tak ada siaran tauuuu tak adaaa...sila improve sbb kami bayar mahaiiiii...kak zaza susah juga ye kalau dlm situasi dah bayar tp diorang cakap tak ada rekod ayooooooooooooooo pnas hati!

    ReplyDelete
  7. aku memang tak suka astro..kalau ade pilihan lain dah lama aku pilih..uhuks!

    ReplyDelete
  8. alahaiii..terokk na servisnye..nape plak record agent ngan record astro bole xsame..aiseyyy..sistem lain2 ke?klu kene cmni mmg rs nk ngamuk la..patutnye kt bwh msg tu tulis la jgk "sila abaikan jika bayaran telah dibuat".eh! tp xguna jgk..sbb bile call pun die ckp still outstanding lg! grrrrr

    ReplyDelete
  9. Klau kna kt sy pun gangen dibuatnya kak. Stkat ni sy xde mslh lg. Sbb pkai pun injoy je..

    ReplyDelete
  10. astro ni memang macam macam..nak mintak duit kat orang je..huhu

    ReplyDelete
  11. Boleh ke kalau kita nak saman astro..sbb bil x pernah nak bagi dah..jumlah bil kita x tahu berapa..bila check sms bil selalu tinggi dr pelan asal..pelan family rm46.++ je..tp bil bulanan rm83.++..ke babian apa ni astro..call x pernah dapat..kadang2 dah bayar pn still bil tinggi jgak dan suruh bayar lagi cakap dah tertunggak..

    ReplyDelete
  12. Kalau byr pakai mybank2u terus kena smbung kh atau tunggu 3day

    ReplyDelete
  13. mcm mana awak contact orang astro?? kenapa saya call asyik tk dapat je?m

    ReplyDelete
  14. Dia org pusing2 main,kalau boleh biar tertunggak,terlepas pandang bayar,nk makan duit lebih services bila minta sambung balik,time tu siap la kopak duit poket,tepuk dahi...aduhhh

    ReplyDelete
  15. Kisah sedih ringkas sya da bayar bill untuk bulan ni tiba2 acc kena sekat katanya bulan dec ni sya tkda bayar apa2 resit payment dkt 7e plak da hilang.Trpaksa bayar amount 162 pdahal awal da bayar 174.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Zaza Abdul Latif Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah