Thursday, October 20, 2016

Cara Membuat Almond Cluster

Ni projek Kak Zaza dengan Bang Nizam masa bulan Ramadhan haritu. Bang Nizam ni cukup suka dengan sejenis makanan ni. Nak panggil apa ek? something like chocolate nuts lah gitu. Tak kisah lah apa pun. Kaedah nak membuat Almond Cluster ni aku cilok dalam fb. Eh! bukan aku.. tapi Bang Nizam yang cilok.. hahaha macam jahat sangat pulak cilok resepi orang kannn.. mintak halal ya tuan empunya resepi ;)


Masa bulan puasa haritu nampak apa je orang post kat fb/ IG memang sangat bernapsu. Sekali Bang Nizam whatsapp aku satu gambar ni sekali dengan cara membuatnya. Dia kata macam senang je nak buat ni. Ha ya lah bang.. karang kau campak resepi kat aku, aku yang kena buat semua kannnn???!!! Ternyata tanggapan aku tu salah. Bang Nizam turut sama membantu buat almond cluster haritu.. hehehe. Semangat dia nak buat almond cluster.. sanggup redah bakery beli nuts.. i bangga dengan u darling.. hehehe. Balik dari dia beli barang, aku terus masuk ceruk dapur menggoreng/ sangai almond yang dia beli tu. Lepas tu cairkan cooking chocolate dengan kaedah double boil. Wow pandai sangat nih!

Nah aku share kat korang cara-cara nak buat almond cluster.

Bahan-bahan
- Almond
- Beryls’ dark compound (Coklat masakan atau nama omputeh nya cooking chocolate)

Dah. Dua tu je bahan-bahan yang diperlukan. Ada setengah orang letak corn flakes. Tapi aku tak letak sebab Bang Nizam tak suka. Dia suka kunyah almond & coklat je semata. Lantak situ.. ikut je lah selera dia.

Cara-cara
- Sangai/ goreng almond tanpa minyak.
Jaga-jaga ya..jangan sampai almond kau tu rentung pulak. Nak beli sekilo almond tu kemain mahal nak mati harga kat kedai.

- Cairkan coklat. (double method). Kalau tak tau macam mana, ko tengok youtube.

- Bila dah elok cair coklat tu, cepat-cepat campurkan atas almond yang dah digoreng tanpa minyak tadi dalam satu bekas.

- Gaul rata, lepas tu terus boleh masuk dalam paper cup. Ikut sukalah banyak mana ko nak sumbat dalam paper cup tu. kalau ikutkan petua (petua sangat) Bang Nizam, jangan letak banyak2 sangat dalam tu sebab nanti dapat sikit lepas dah masuk dalam cup. And plus dia sebenarnya memang kedekut… hahahaha. Eh bukan dia kedekut pun.. hujung-hujung dia yang bedal semua almond cluster tu sorang-sorang. Tau2 je dah habis.

Lepas tu chill kan dalam 10 ke 15 minit dalam fridge (jangan masuk freezer nanti keras kentung almond cluster ko).

- Agak-agak coklat dah keras sikit coklat tu, boleh susun dalam baling/ bekas kedap udara.

Simple je nak buat almond cluster ni. Haritu kerja-kerja masukkan almond cluster dalam cup, Bang Nizam buat dua beranak dengan Danish. Ada satu lagi cookies yang aku nak tunjuk kat korang yang aku buat dengan Khairine je. Nanti aku publish kat entry lain ya.

Selamat mencuba ;)

3 comments:

  1. Senang je ghopernyaaaaa..fav tunang i ni..nanti i nak buatkan laaaa

    ReplyDelete
  2. nak baling dalam balang ke...muahahha...adeh..terliur ek...bookmark sampai nak raya lah...

    ReplyDelete
  3. sedapnyee..
    senang je buat rupenye..xpenah try..pdhal barang ade je kt umah..ok nnt bole try..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Zaza Abdul Latif Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah