Thursday, November 12, 2015

Perkembangan Khairine 2015

Mula dari usia Khairine baby lagi aku cuba untuk memorikan tumbesaran & perkembagan dirinya. Malah gigi pertama Khairine tumbuh pun aku ada mencatitkan ke dalam buku yang aku dapat dari Doktor masa aku pergi check-up diusia Khairine kecil lagi. Malangnya diusia Khairine dua setengah tahun aku telah mengabaikan setiap memori tu. Ini gara-gara rumah tangga aku bersama Arwah telah dipukul badai. Jodoh aku tidak panjang. Diusia Khairine lebih kurang 3 tahun aku bercerai. 

Itu semua dah berlalu. Bagi aku ini masanya untuk aku membuat satu catatan khas untuk dia. Sekurang2nya aku buat preparation untuk dia masuk ke alam remaja.

Bulan November aku banyak cari info untuk persiapan diri Khairine dan aku untuk aku study.

http://elmustasyar.blogspot.my/2014/02/didik-anak-kenali-tanda-baligh.html

http://homefamilysite.com/blog/akil-baligh-remaja-perempuan/

Agak terlambat untuk aku merakam memori bahawasanya anak perempuan aku dah  nak meningkat remaja. Seingat aku dalam pertengahan tahun 2015 juga dia ada bagitau yang dia tak selesa dengan payudaranya yang kian membesar. Pantang tersentuh pasti menjerit. Kalau tak tersentuh pun dia akan pastikan ia tidak tersentuh. Aku juga pernah mengalami situasi begitu masa aku meningkat remaja suatu masa dulu. Aku akan cuba untuk monitor tumbesaran Khairine sementara dirinya meningkat dewasa ni. Dari hari ke hari aku akan pastikan dia selesa dengan awalan alam remajanya. 

Deepavali 10 November 2015 - Khairine ada bagitau aku yang dia rasa tak selesa bila panty dia basah disebabkan ada lendir yang keluar. 

Khairine : Mummy, kenapa spenda Khairine basah. Macam ada lendir keluar lepas tu benda tu akan jadi keras. Bila dah kering Khairine kopek dari spenda. Takut nenek tanya

Mummy : Dah lama ke jadi? kenapa Khairine tak bagi tau Mummy?

Khairine : Khairine ingatkan sikit je tak lama. Rupanya hari2 lendir tu keluar

Mummy : Next time bagi tau Mummy kalau ada apa2 pasal ni. Kalau nak tanya kawan yang dah ada pengalaman pun tak apa.. tapi lebih bagus kalau Khairine share dengan Mummy.

Khairine : OK.

11 November 2015 - Tengah tengok tv cerita Tuan Anas Mikhail tiba2 Khairine bisik kat aku.

Khairine : Mummy, dekat pepet Khairine dah tumbuh bulu.

Mummy : Ye ke? nanti tunjuk dekat Mummy

Aku bukan apa. Takut dia confuse je dengan sebarang pertumbuhan & perubahan kat diri dia. Bagi aku, biarlah aku orang pertama yang tau.. boleh juga aku catitkan detik2 perkembangan anak aku yang makin meningkat remaja. Sebagai ibu, ini lah detik2 indah buat aku. Anak membesar depan mata. Setiap detik & apa benda yang berlaku, aku tau. Aku juga perlu ambil tahu. Aku tak nak terlepas lagi.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Zaza Abdul Latif Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah