Wednesday, September 17, 2014

Nasi Ayam Cuti Hari Malaysia

Sedap korang sambung cuti kannn.. empat hari direct sampai semalam.. patut lah blog masing2 pun senyap sendu je tak berupdate.. hahaha.. Ehhh kisah pulak aku.. sukati korang lah nak update ke tidak.. ;P korang mesti pergi bercuti2 kannnn.. memandangkan aku tak ambik cuti hari Isnin haritu.. so semalam cuma pergi bawak budak2 mandi je kat Pusat Sains Negara.

Pagi semalam dah terlajak bagun. Kemain sedap membuta sampai pukul 9.30pagi.. aku dah bajet nak bagun awal semalam sebenarnya.. dah schedule nak masak2.. maklum lah cuti kannn. Boleh pulak terlajak tidur. Nasib baik sempat prepare breakfast. Itu pun melompat aku dari katil tengok jam dah pukul 9.30. 

Tengok2 Khairine & Danish masih sedap beradu lagi. Bapak dia ko jangan tanya lah.. kalau aku tak gegar katil dalam bilik tu dia boleh tidur membawak sampai ke hari Sabtu! muahaha suka sangat nak menipu kau Jah! 

So request dari Khairine.. dia nak makan cekodok pisang.. JAHANAM!!! mana aku nak cari pisang pagi2 buta.. kalau belakang rumah ada kebun pisang boleh lah aku tebas setandan buat cekodok.. dah nama pun emak kann.. apa anak2 request nak makan seboleh2nya aku cuba untuk realisasikan.. pagi tu tabah ke kedai.. cuci muka, gosok gigi tapi tak mandi, start kereta pergi kedai cari pisang. Masa kat kedai terus dapat ilham nak buat nasi ayam untuk lunch. Beli barang basah sikit lepas tu terus balik rumah bersiap sedia untuk berperang kat dapur. 

Ayam tu memang rupa dia hitam yer.. jangan salah sangka dengan kehitaman dia tu.

Aku suruh Nizam snap gambar atas meja semalam sementara aku prepare bahan2 lain untuk nasi ayam.. tengok2 dia ambik gaya macam ni.. boleh lah tu..


Ni satu lagi.. segala periuk nasik semua masuk dalam gambar.. hahaha. Aku dah mintak Nizam tolong salin nasi tu boh dalam mangkuk nasi.. biarlah proper sikit walaupun nak makan anak beranak je.. tapi dia tak buat.. biasalah orang lelaki kannn.. asal boleh je.

Dalam blog ni aku pernah kongsikan resepi nasi ayam kat LINK ni.

Cara2 buat nasi ayam tetap sama macam step yang aku buat selalu. Cuma kali ni aku tukar sikit cara perapan ayam tu. Cara senang dan mudah untuk orang yang malas nak perap ayam dengan macam2 bahan.

Ini pun aku baru tau.. cara ni yang selalu diguna pakai oleh Kakak Ipar aku. 

Senang je.. hanya dua bahan je yang korang perlukan:

1) Perencah sup (serbuk) 
2) kicap kipas udang (merah)

Lepas tu gaul rata2 perap kejap 10 minit then boleh goreng.

Bukan main sekarang ni Kak Jah sangat rajin ke dapur kannn.. dulu masa anak dara apa mak ko ajar semua ko buat bodoh je. Bila dah berlaki baru tau betapa kerja2 memasak tu sangat penting.. hahaha. Aku pernah cakap kat Nizam masa sebelum kawin dulu.. aku suruh dia hantar aku ke kelas masak.. hahaha. Apa bangang sangat kau Jah sampai mintak masuk kelas masak memasak.. padahal zaman sekarang ni masak2, resepi semua dihujung jari je. Eh belagak plak tu.. hahaha.

Bila aku post gambar makanan kat IG ada yang kata aku pandai masak (auuwww kembang kuncup bontot Kak Jah) padahal korang jangan tertipu yer.. sebenarnya kehandalan ni aku banyak belajar dari internet. search je menu apa yang aku nak masak, salin resepi lepas tu try & error kat rumah. Yang jadi tukang komen, pemuji dan pengkritik sapa lagi kalau bukan Nizam, Khairine & Danish. 

So far kalau aku tanya sedap ke tak Mummy masak, sokmo kata sedappppppp.. berani kata tak sedap??!! hahaha. Aku prefer pada komen2 dari Nizam je.. kalau dia keji masakan aku kata tak sedap maka aku kena lah perbaiki masakan aku.. kalau dia kata sedap nanti mulalah hidung Kak Jah kembang kempis depan suami.. hahaha.

30 comments:

  1. biasalh ..skrng kalau teringin je nk mkn..
    type je.. gogle resipi.. dulu2 kena tnya mak.

    ReplyDelete
  2. betul 200% semua resepi kt hujung kuku jek! nk lgi senang tekan youtube step by step di ajar nya ;)

    ReplyDelete
  3. puas hati klu buat sendiri... klu beli selalu sakit hati.. uhuhuh
    entry terkini...progress diet

    ReplyDelete
  4. xpe periuk pun, jnji sedap.. anak² n suami makin sayang.. sy lak setahun lbh kawen, sekali je husband puji masakan tanpa ditanya sedap ke x..

    ReplyDelete
  5. Tengok nasi ayam zaza baru tingat...dah lama bunda tak buat nasi ayam...bunda memang suka makan nasi ayam dan yang berkuah sup sewaktu dengannya...

    Selalu kalau teringin sangat..order anak2 jer suh belikan...bunda sorang jer nak makankan...

    Zaza...sambal hitam tu walaupun ada belimbing...tapi dah tak rasa dah masamnya...sebab proses buat belimbing tu hingga kering sampai warna hitam...

    Bila dah masak ngn bawang..cili api n bilis...rasanya pedas n masin...memang marveles...hidangan pembuka selera...cubalah try...

    ReplyDelete
  6. musim cuti br berkesempatan nk masak kan ... masak yg besh2 ....
    budak2 mesti suka

    ReplyDelete
  7. Resipi dihujung jari khenn. Aku tak pernah lagi buat nasi ayam. Ntah bila lah nak try nih.

    ReplyDelete
  8. Sedapnya..lama pulak tak masak nasi ayam ni..fiza pun resepi simple je..time cuti cuti ni bolehlah masak menu special sikit kan kak. :)

    ReplyDelete
  9. sedapnya nasi ayammmm nyammm nyammm..

    ReplyDelete
  10. Dari awal sampai akhir khatam baca entry sis zaza ni julia asyik ketawaaaaaaa je kt opis hahahhahhahhahahhahahahaha...tu sebab bila masuk blog zaza ju happy...akak ni cerita mmg mcm dok depan julia je kan...hehhehe...series syok baca...kisah bangun lambat la...kisah khairine ngidam cokodok pisangla...kisah suami snap gambar nasi ayam la hahahhahhaha aduyaiiii...tp kan kak zaza masak mmg sedap...mana julia tau? Tengok pun tahu dah sis zaza...

    Sis zaza...rinduuuuuuu!

    ReplyDelete
  11. Zaza..paling penting ur effort nak masak utk ur family tu yg harus dipuji..ecewah...
    Tengok pun tau sedap tuh...

    ReplyDelete
  12. Ayam tue perap guna 2 bahan tue jer ek..Ermmm mudah jer la nak buat.. cecece.. nanti sat nak buat jugak kami tayang kat hampa na..=D

    ReplyDelete
  13. Oh... itulah sebab ayam dia gelap sebab perap dgn kicap dan serbuk perencah sup Zaza. Pandai juga SIL Zaza. Yelah Zaza kan kata SIL tu pakar masak untung dpt banyak petua dari dia..

    ReplyDelete
  14. beb ko kire rajin le ni...aku ni kalo ari cuti mmg off dapur...dari pagi bawak ke lunch ke dinner mmg mentekedarah kat luar ajek....pandai2 la laki aku nak bawak pi mane hahaahahaha...ye laa aku kalo weekdays mmg masak ajek so ape la kirenye di ari cuti bagi aku off day ekeekekekek....

    dahlame tak buat nasi ayam...teliur plak tgk nasi ayam ko....perapan ayam tu menarik...pasni leh try style ko plak.....

    hahaah betul2 , lelaki ni asal boleh....main taram jek kan...tapi aku pun lebih kurang gak...malas nak salin nasik ngan periuk2 aku letak atas meja..senang! kalo nak tambah nasi sila kaut ajek kaakakakakakaak

    ReplyDelete
  15. Apa yg cik Jah buat sampai terlanjur tidur sampai pukul 9.30 tu Cik jah oiiii

    Nak fengsan sekejap mak tengok ayam ko nak....heheh....
    Weyh Cik Jam.... mak mmg suka yg hitam hitam gitu tau walaupun terasa nak pitam hehe...Taunya sebab pakai kicapkan tu yg jadi hitam walaupun tak rentung haha....
    Masa nak check dah masak ke belum cik Jah tak konfius ke.....hehe

    Tapi serious beb mak mmg salute dengan cik Jah sebab rajin masak kasi anak laki makan...Mmg isteri mithali sungguh ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sedap berpelukan atas katil dgn bang jebat.. tu yh terlanjur tidur hahaha..

      Ehh hitam tu trade mark tau cik bedah.. hehe.. x payah nak confused sgt dgn ayam tu cik jah goreng kejap je ayam tu sebab sebelum tu kan cik jah dah rebus ayam tu buat stock..

      Salute la sangatttt hahaha.. cik jah ni skrg tercabar dgn kehandalan memasak SIL cik jah.. tu yg belajar masak gak tu..

      Delete
    2. Patut pun terlanjur......hihi

      Delete
  16. Walaupun hitam dipandang sedap ayam tu.. ;)

    ReplyDelete
  17. Weh mandi manda kat pusat sains tu dah buka ke??

    ReplyDelete
  18. apa kak zaza buat mesti jadi semualah..! hihi..
    tapi betul kata akak, sekarang ni alasan tak pandai masak mcm takleh terima je sebab semua resepi belambak2 kat internet. antara rajin dan malas je sebenarnya.... :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alalala kemain nak puji melambong nampak.. belum rasa belum tau.. nampak sedap tp rasa belum tentu sedap fand.. hehe.. ye lah alasan x reti masak tu org pemalas namanya.. semua kemudahan dah ada skrg.. ☺

      Delete
  19. raya haji nanti, boleh la kami terjah ..makan nasik ayam ni...hahahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh ajo no problem.. datang lah nanti tau.. i masak spesel utk 3 bf I yang ZZZ tu hehehe..

      Delete
  20. sedap ni nasi ayam, kena pulak yang garing2

    ReplyDelete
  21. haha pergi kedai tak mandi...kantoi..

    akak suka ayam yg hitam mcm tu...terasa bahan yg digunakan utk perap...kalau tgk kat pasar malam tu...isi ayam putih bersih ja..tak berselera..

    ReplyDelete
  22. yesszza..sumenye dihujung jari kan?tapi kan kak jah, ayam kite same la..klu wat nasi ayam pun, ayam mesti hitam legam tp sedap wooo..haahaa

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Zaza Abdul Latif Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah