Tuesday, September 23, 2014

Tempat Menarik Di Kuching Sarawak

Kemain tak sabar nak terbang ke Kuching katanya. Eh bukan tak sabar yer.. aku saja nak list down kan tempat2 menarik kat Kuching. So that aku boleh punggah balik entry dalam blog ni tempat2 menarik kat Kuching yang patut dilawati nanti.

Aku dah review semua tempat2 menarik di Kuching yang dilistkan kat bawah ni.. InshaAllah kalau sempat 4D3N aku kat sana, sampai lah aku kat tempat2 tu nanti.

Kepada orang Sarawak atau siapa2 yang pernah pergi Sarawak, ada suggestion lain untuk aku tak?? mana tau aku boleh pergi nanti.. Kalau ada share yer :)

tempat menarik di kuching sarawak
Negeri Sarawak yang dikenali sebagai Bumi Kenyalang merupakan negeri terbesar di Malaysia dan dikategorikan sebagai Malaysia Timur. Kuching merupakan ibu negeri bagi Sarawak. Penduduknya terdiri daripada pelbagai kaum seperti Cina, Melayu, Bidayuh, Iban, Malanau, Orang Ulu dan lain-lain. 

Kuching juga merupakan Bandar keempat terbesar di Malaysia dengan kepadatan penduduk sekitar 794 517 orang. Kuching diisytiharkan sebagai bandaraya pada 1 Ogos 1988 dan sejak itu Kuching menjadi tarikan utama pelancong dari serata dunia. Menjejaki apa yang menarik di Kuching Sarawak, negeri yang terkenal dengan pelbagai khazanah semulajadi dan hidupan liar di Malaysia.

tempat menarik di kuching sarawak-7
#1-KAMPUNG BUDAYA

Kampung budaya ini juga digelar ‘Muzium Kehidupan’ ditubuhkan bagi memelihara dan mempamerkan warisan kebudayaan dan kesenian negeri Sarawak. Muzium ini terletak di Pantai Damai, Santubong hanya 32km dari bandar Kuching dan  merupakan tempat yang terbaik untuk mengenali budaya dan cara hidup tempatan. 

Perkampungan seluas 17 ekar ini mempunyai seramai 150 orang penduduk yang mempamerkan aktiviti harian seperti aktiviti memproses sago dan menghasilkan kraftangan. Mereka memakai pakaian tradisional dan mengadakan persembahan tarian tradisional untuk para pelancong. Penduduk kampung akan menerangkan tentang cara hidup dan kepelbagaian budaya mereka kepada pelancong yang berkunjung ke  tempat mereka. Pelancong juga boleh melihat replika bangunan yang mewakilkan setiap suku kaum pribumi utama yang ada di Sarawak seperti rumah panjang bagi orang Iban, Bidayuh dan Orang Ulu, rumah tinggi Melanau dan rumah ladang orang Cina. 

Perkampungan ini juga mempunyai sebuah pentas di mana pelawat boleh menyaksikan persembahan tarian tradisional pelbagai kaum, sebuah restoran dan kedai kraftangan. Bagi pelancong yang ingin mencipta kelainan dalam perkahwinan, pelancong boleh melangsungkan perkahwinan mereka di Kampung Kebudayaan Sarawak mengikut gaya tradisi kaum Iban, Melayu, Bidayuh atau Orang Ulu.

tempat menarik di kuching sarawak-1
 #2- PUSAT HIDUPAN LIAR SEMENGGOH (WILDLIFE CENTRE)

PUSAT Hidupan Liar Semenggoh (PHLS) yang terletak kira-kira 24 kilometer dari pusat bandar raya Kuchingterkenal dengan pemuliharaan Orang Utan yang menjadi daya tarikan pelancong ke negeri ini. Pusat ini bermula dengan sepasang Orang Utan yang membiak dan menjadi semakin banyak. 

Orang Utan yang dipelihara di sini akan dibebaskan ke dalam hutan apabila telah dewasa. Sama seperti mana-mana pusat pemuliharaan hidupan liar, ia juga dibuka kepada orang ramai untuk tujuan pendidikan dan penjelasan berkenaan kepentingan melindungi hidupan liar. Pusat Pemuliharaan Hidupan Liar Semenggoh ini turut dihuni hampir 1, 000 hidupan liar terancam yang terdiri daripada mamalia, burung dan reptilia. Namun, ia menjadi terkenal apabila pusat berkenaan menjalankan Program Rehabilisasi Orang Utan dan telah berjaya melepaskan semula Orang Utan ke habitat asal mereka. 

Justeru itu, ia telah berubah menjadi salah sebuah pusat kajian biologi dan kelakuan khusus untuk Orang Utan.

tempat menarik di kuching sarawak-2
#3-PASAR MINGGU SATOK

Pasar Ahad di Jalan Satok, Kuching merupakan destinasi beraneka warna di mana penduduk kampung dari serata daerah akan membawa hasil hutan dan buah-buahan tempatan yang tidak boleh didapati di mana-mana tempat yang lain. Pasar ini mula beroperasi seawal jam 5 pagi. 

Pasar Satok juga menawarkan peluang kepada pelancong untuk melihat dan mengenali hasil herba, buah-buahan, tumbuh-tumbuhan dan haiwan yang digunakan oleh penduduk Sarawak di dalam masakan dan perubatan tradisional mereka. Suasana meriah dan keramahan penduduk tempatan menjadikan kunjungan ke pasar ini pasti lebih menyeronokkan. 

Di sini juga terkenal dengan ikan terubok masin, pelancong yang datang ke sini disarankan supaya mencuba ikan terubok masin yang sedap dan murah berbanding di tempat lain.

tempat menarik di kuching sarawak-3
 #4-KUCHING WATERFRONT

Kuching Waterfront juga merupakan tempat yang wajib dilawati sekiranya berkunjung ke Sarawak. Di mana ia adalah antara tarikan utama yang terdapat di Kuching

Selain keindahan Sungai Sarawak, pelancong boleh menikmati pemandangan bot-bot kecil (perahu tambang) dan menaikinya dengan kadar tambang yang cukup murah. Kuching Waterfront juga adalah tempat tumpuan penduduk tempatan berkumpul untuk riadah bersama keluarga. 

Bertentangan dengan Kuching Waterfront pula, terdapat banyak deretan kedai yang menjual pelbagai jenis kraf yang cantik dan unik bermotifkan tradisi Sarawak. Daripada tikar Sarawak yang popular kepada hasil tembikar yang beraneka bentuk seperti pasu, patung kucing dan sebagainya, semuanya ada ditawarkan dengan harga yang berpatutan. Pelancong juga boleh mendapatkan pelbagai buah tangan dan ole-ole untuk di bawa pulang dari sini.

tempat menarik di kuching sarawak-4
#5-TAMAN NEGARA GUNUNG GADING

Taman Negara Gunung Gading adalah kawasan hutan bergunung-ganang yang indah yang terletak hanya dua jam perjalanan dari bandar Kuching. Taman ini terletak berhampiran Lundu, sebuah pekan kecil yang menarik di barat-daya Sarawak. 

Pada mulanya taman negara ini merupakan sebuah kawasan pemeliharaan tertutup bagi tumbuhan Rafflesia iaitu bunga terbesar di dunia yang boleh membesar sehingga bergaris pusat satu meter. Walau bagaimanapun, selepas menjalankan kajian meluas tentang kesan ke atas alam sekitar, Jabatan Taman Negara membuat keputusan bahawa Gunung Gading adalah harta negara yang berharga yang perlu dikongsi dengan orang awam. Oleh itu, taman negara ini dibuka kepada pelancong pada tahun 1994. 

Taman Negara Gunung Gading dikawal rapi oleh Jabatan Taman Negara bagi memastikan pelancong mendapat peluang yang terbaik untuk melihat sendiri bunga Rafflesia yang kembang tanpa memusnahkan kudup bunga tersebut atau pun tumbuhan lain di sekitarnya. Sebuah laluan pelantar kayu telah dibina di tempat di mana Rafflesia tersebut lazimnya kelihatan bagi membolehkan pelancong berkunjung ke sini dengan selesa pada bila-bila masa bunga Rafflesia ini mengembang. Trek laluan hutan membawa pelawat menuju ke sungai, air terjun dan kawasan gunung dan sebuah laluan lagi membawa pelawat ke puncak Gunung Gading (906 m). Bentuk mukabumi kawasan gunung ini yang dramatik menyediakan latarbelakang yang indah kepada pekan Lundu yang berdekatan serta pantai-pantai di Pandan dan Siar.

 tempat menarik di kuching sarawak-6
 #6- TAMAN NEGARA BAKO

Terletak 37 km dari Kuching, Taman Negara Bako kaya dengan flora dan fauna dengan sekurang-kurangnya tujuh jenis tumbuhan tropika yang utama di Sarawak. Walaupun ia adalah satu daripada taman negara terkecil di Asia Tenggara ia mempunyai hampir kesemua spesies tumbuhan yang dapat dijumpai di Borneo. MonyetPrtoboscis yang hanya dapat dilihat di Borneo mungkin menjadi tumpuan di antara haiwan liar, dengan kata lain, sekiranya ada Monyet MacaqueMonitor lizards dan tupai, monyet Prtoboscis lebih menjadi pilihan. Taman itu merekodkan 316 spesies tumbuhan, 22 spesies burung, 24 spesies haiwan reptilia dan binatang berdarah sejuk, 57 spesies mamalia termasuk monyet hidung muncung atau monyet orang Belanda, pelancong yang bernasib  baik boleh terserempak dengan spesies ikan lumba-lumba yang dilindungi sepenuhnya di negeri ini. 

Taman Negara Bako hanya akan sampai selepas pelancong menumpang kapal kecil selama 20 minit dari Kampung Bako. Ia telah dilindungi sejak 1957 supaya hidupan liar tidak akan terancam. Lawatan tidak digalakkan pada Oktober hingga Mac kecuali April sehingga September. Ini disebabkan pada April hingga September keadaannya tidak begitu lembab kerana dipengaruhi oleh monsun.

 tempat menarik di kuching sarawak-5
 #7-PASAR SERIKIN

Pasar Serikin adalah sebuah pekan kecil di Bau iaitu sempadan Malaysia – Indonesia dengan jaraknya kira-kira 70 kilometer dari Bandar Kuching. Pasar Serikin sentiasa menjadi kunjungan bukan saja penduduk tempatan malah pelancong dari dalam dan luar negara. 

Terdapat pelbagai jenis barangan dari Sarawak dan Indonesia yang dijual di sini dengan harga yang berpatutan. Di pasar Serikii, pelancong dapat melihat dan membeli pelbagai barangan yang agak asing daripada yang terdapat di semenanjung Malaysia. Barangan yang dijual kelihatan unik dan lebih menarik hati. kebiasaannya, penjual menjual barangan rotan, tikar, pelbagai jenis kain pelikat dan kain batik, makanan ringan ‘jajan’ made of indonesia, barangan dapur, telekung wanita dan barangan kraf tangan. Ternyata , barangan kraf tangan yang dihasilkan oleh warga tempatan amat kreatif.

 tempat menarik di kuching sarawak-8
#8-JONG’S CROCODILE FARM

Jong’s Crocodile Farm atau Taman Buaya Jong di Sarawak adalah adalah sebuah kawasan persendirian yang menempatkan lebih 1000 ekor buaya dari pelbagai jenis dan saiz. Taman ini terletak di daerah Padawan (jalan Kuching-Serian) merupakan kawasan penternakan, pembiakan dan pemuliharaan buaya terbesar di malaysia. Buaya-buaya di sini ditempatkan mengikut saiz, spesies/jenis dan umur. 

Sekiranya waktu kunjungan pelancong kena pada masanya, pelancong dapat menyaksikan pertunjukkan memberi makan kepada buaya secara langsung. Pelbagai cenderamata kenang-kenangan boleh dibeli dan sekiranya pelancong berminat, daging buaya yang telah dikeringkan juga dijual disini. Terdapat juga spesies unggas, burung, beruang dan binatang eksotik yang lain yang hanya boleh didapati di kepulauan Borneo.

22 comments:

  1. yezaaaaaaaaaaaaaaaaaa anum dah pergi dah semua nie memang best

    ReplyDelete
  2. zaza.. bgus sangat. mmg kena buat list mana nak pergi. jangan buang masa bila kat sana baru fikir. lagi2 klu tempat kita g 1st time. iolls pun blum pernah g kuching... uhhuhu kecian kan.. :P

    entry terkini...Makan je kerja aku ni!!!

    ReplyDelete
  3. Bestnya.. eyza balik Kuching Bulan 12 ni.. nak jugak gi jalan2 tempat yg blom pernah pegi.. jeles i.. :) Selamat bercuti ke Kuching..

    ReplyDelete
  4. Zaza.. husband farah orang sarawak..so kami every year akan dapat tiket free balik ke Sarawak..(husband keja gov gak) so boleh dikatakan semua tempat yg Zaza list tue farah dah pi..hehehe.. Actually 4H3M mmg tak cukup utk cover sebenarnya.. hari tue farah pergi seminggu pn rasa tak cukup...hehehe.. paling best kg.budaya..jgn lupa tgk show..best.. kalau ondwy balik dari Pasar Serikin jgn lupa singgah kat gua pari2..best jugak walaupun kecik jer gua dia.. dan jangan lupa makan mee kolok & raja ayam penyet..lagi.. nanti wajib naik cruise pi tgk sunset..best.. Ermm tengok org utan kat lundu tue tak p pun tak pa..tak best.. buat penat jer sebab jauh..eh banyak la nak citer.. nanti kalau nak tahu apa2 whatsapp jer la..hehehe.. farah plan nak balik kg husband tahun depan kot.. hehehe..

    ReplyDelete
  5. Kalau ikut list itu pun dah lebih dari seronok tu Zaza
    Satu-satu tempat itu pun dah makan masa banyak..
    Apa pun tempat yg damai macam hutan bako dan shopping yg paling seronok.

    ReplyDelete
  6. planning tahun depan inshaAllah nak ke sarawak..rin masa kecik dulula dok sarawak..sempat tadika kat sana..ngeee...bapak askar memang merata la dok...

    ReplyDelete
  7. teringin benar nak ke kuching...boleh jadikan wishlist tempat yang harus dikunjungi nie...

    ReplyDelete
  8. wah menarik.. takpe.. mu pegi dulu Jah.. wat catatan gempak2.. pehtu ai pulak follow.. ;)

    ReplyDelete
  9. aaaahhh rindu Kuching! dah 3 kali ke sana...ni lama dah tak pegi..mesti byk perubahan and tempat best² skrg

    jong crocodile farm tu best..ngeri tgk buaya bawah jambatan kite berjalan tu :)

    ReplyDelete
  10. akak ada 2 org anak sedara kat sana..sorg kat Miri..sorg cikgu kat Kunawit..haha nak sampai kesekolah segala kenderaan digunakan-flight,kereta,sampan...turun sampan jalan kaki 5km utk kesekolah.

    ReplyDelete
  11. Pergi makan seafoooood, dekat topspot. Dia waktu malam baru bukak kalau tak silap. area bandar kuching tu jugak.

    ReplyDelete
  12. Banyak jugak tempat2 menarik kat sarawak ni ye..ada rezekinak ke sarawak la..:)

    ReplyDelete
  13. Pasar satok tu dia dh upgrade..dah x de kat jalan satok...dia dh komersilkan peniaga menuaga dalam kompleks....tp x jauh dr tapak pasar lama....

    ReplyDelete
  14. pernah p sarawak zamanbelajar dulu....definitely bestttt

    ReplyDelete
  15. bagus ko zaza....teratur n tersusun..awal2 dah survey tempat menarik buat list..senang nanti nak susun jadual nak berjalan mane....mcm ni aku suke sbb tak buang mase nak dok pikir gi mane biel dah sampai sane..

    ko amik pic byk2 tau...agak2 mkn mee kolok sedap tu ingat le daku dlm doa mu.....kalo makan laksa sarawak takpe tak yah ingat aku sbb aku tak suke laksa sarawak hahaahhahaha.... jgn lupe soping terubuk masin byk2...balik sini buat niaga online kekekeekek

    eh kirim gambir sarawak....eh?!! wakakakaakakak

    ReplyDelete
  16. teringin jugak nak pergi sarawak..kalau pergi boleh gak belek entry akak ni semula kan..

    ReplyDelete
  17. Satu jer mak nak pesan...kalau gi pusat hidupan liar tu baik baik....jangan cakap cabul tau.....mak tak mau ko tak balik ke Semenanjung lagi nak hihi

    ReplyDelete
  18. xpenah pegi lg so xtau nk suggest mn..tp tmpt2 ni pun mcm dh cukup je..byk ni..takut xsempat je dlm 4d 3n tu..tambah hari lg la kak jah.,.hihi

    ReplyDelete
  19. Bagus sis zaza buat list...julia dah byk kali pi sarawak ni sis masa kerja dulu kuat outstation. So dh biasa pi pasar sarikin dan waterfront tu...sis zaza sila borong dipasar sarikin yer kasut sukan murah2...utk ibu sis leh belikan beg kraftangan disana...kena pandai tawar tau sis kalau pi situ sbb diorg leh kenai pelawat2 dtg sana...sonok pi sana kak...jgn lupa bawa spek mata tau sbb kt pasar sarikin tu tersangat panas yg amat...kalau nk beli cincin batu pun byk jual kt sana...weeeeeeeee best....

    Sibu pun byk kali julia pi...selain dari waterfront tu jgn lupa singgah di pasar sarawak tau...pastu cuba beli buah dabai kalau tak silap ju la nama dia buah dabai itam2 kalau kena musim ada...pastu tanya org tu cm ne nak makan...hehhehe

    Jgn lupa bawa balik ikan terubuk masin...kt sarawak plg murah...weeeee mee kolok! Enjoy ye sis...had fun... :D

    ReplyDelete
  20. banyak gile tempat menarik sana...kite ngan anak2 belum sampai lagi nak tengok meow tu akekekee tapi hubby dah sampai..nampak gaya tak de chan nak p sana kot...sobs

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Zaza Abdul Latif Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah