Monday, July 14, 2014

Charity Day For Homeless

Baru2 ni kita digemparkan dengan satu kes yang mana kita akan didenda kalau kita memberi derma pada gelandangan. Aku percaya  korang sure alert dengan kes ni kannnn.. aku rasa kes ni ramai rakyat Malaysia yang membangkang dan mungkin juga ada yang bersetuju dengan tindakan kerajaan yang mungkin ada baiknya untuk negara. Itu pendapat masing2 lah yer.

 Aku tak nak komen lebih2.. karang ada pulak yang kata aku ni memandai2 hal negara.. hujung2 rumah aku terbakor macam rumah Ku Nan macam minggu lepas.. hehehe.  Yer lah mungkin itu satu kebetulan kot atau daulat lepas dia umumkan kes gelandangan tu tak berapa hari lepas tu rumah dia terbakar. Adakah itu satu suratan atau kebetulan?? 

Cerita lanjut baca di:

Ok pada yang tak tau menahu pasal kes Gelandangan yang dikecoh2kan tu.. korang pergi google.. sedeyh kalau korang tak tau sikit sebanyak hal negara.

Entry aku ni ada kena mengena sikit dengan cerita gelandangan.. tapi ini cerita pada tahun 2010 dimana aku terlibat dengan charity day dan homeless.. aku join ex company yang aku kerja dulu iaitu SYABAS.


Staff SYABAS KL, SYABAS HQ & Pihak NGO

Ni lah semua orang2 kuat macam badang yang menjayakan program SYABAS Prihatin 2010... termasuklah Kak Jah =) (muka yang diblurkan tu jangan tanya kenapa).

Lokasi : Daya Bumi (in between Central Market & Daya Bumi yang dekat sungai Klang).


Apatah nama lelaki yang pakai baju belang2 tu.. aku dah lupa.. 

Jabatan Kebajikan Masyarakat Malaysia pun turut serta menjayakan program SYABAS Prihatin.

Pagi sebelum kitorang bertolak ke tempat yang nak diagihkan makanan, kitorang ramai2 bergotong-royong packing barang makanan dulu. Agak2 dalam 200pack tak silap aku.. ke lebih.. aku dah tak ingat..

Air kotak, nasi ayam, lagi apa tah makanan.. semua masuk dalam bag hijau tu.. senang nak diagih2kan.

 Kemain kusyok Kak Jah membungkus.. 

3 buah Ranger SYABAS ready nak berlepas ke lokasi. Plus yang mana tak muat nak menumpang naik ranger, some of them bawak kereta sendiri.



Sampai je location terus get ready. FYI, homeless2 ni ramai tau.. semua yang bermastautin area2 Daya Bumi.

Kalau yang mana selama ni korang tak tau pasal homeless ni, diorang ni setiap minggu NGO akan bagi diorang makanan tau. Kalau tak silap aku seminggu 3 kali. Sebelihnya diorang kena cari makanan sendiri. 

Ok jom aku tunjuk kat korang gambar2 masa diorang beratur nak ambik makanan.. Diorang ni sebijik macam budak2 sekolah.. ada yang potong Q, ada yang menjerit2.. ehh macam2 lagi lah.. nanti orang2 NGO tu akan menjerit.. "sila beratur dengan betul.. jangan bising2 kalau tidak nanti tak dapat makanan" kesian kannn..

Jom aku bawak korang tengok gambar2 diorang..












 Tengok betapa bersyukurnya dia.. :(





Aku pun nak try distribute jugak.. sedih weiii tengok muka diorang tu.. beratur sebab nak ambik makanan. :'(
 Kemain bersyukurnya Ah Pek ni dapat goodies.. kesiannnn sangat.

 Study hard.. hehehehe =)

Macam merajuk je.. ilex ar.. gi lah ambik makanan tu.. hehehe.


Pakcik ni sempoi.. dok borak dengan aku bawah pokok. Berdasarkan dari cerita dia, family dia buang dia.. anak2 & bini dia buang dia sebab dia dulu berduit.. lepas dia jatuh bankrupt keluarga dia semua jauhkan diri dari dia.. Datang KL jadi homeless..

Menjadi pengajaran sangat pengalaman pakcik ni buat aku.




 Nampak?? dah dapat makanan terus makan.. tapi diorang ni bagus.. lepas makan tak buang merata-rata.. diorang buang dalam tong sampah.. so tak ada lah kotor kawasan persekitaran. Adoii time ni masa aku kat sana rasa sayu sangat hati ni.. rasa nak menitis air mata tengok diorang makan.. Kita ni yang mewah dengan makanan kat rumah sampai tak berhabis makan.. sampai buang2 campak je dalam tong sampah..

Aku tak nak tulis panjang2 lagi.. bila teringat balik time aku join program ni.. rasa tak sanggup nak tengok muka2 diorang.







Selesai kerja baru boleh menggelestis bergambar.. hehehe.

Cerita ni bukan nak membangkang atau mempolitikkan dengan keputusan kerajaan baru2 ni yer.. aku cuma nak throwback je kisah ni berdasarkan isu semasa yang kerajaan dah tetapkan baru2 ni.

22 comments:

  1. aku tak tau nak komen ape..sebab setiap hari nak ke taska si adik mmg penuh dgn homeless kat medan tunku ni yg masih lagi tido..

    ReplyDelete
  2. kesian kat mereka..kita nie kena lebih bersyukur atas apa yangada pada kita hari nie..makan pun masih bermewah-mewahan...

    ReplyDelete
  3. Simpati dengan nasib mereka.. tapi baru2 nie PM ada umum nak bina tempat khas untuk golongan nie dan dijangka siap lagi 6 bulan.. mungkin lepas nie selesa la sikit depa kan..=D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Moga dengan perancangan yang diumumkan oleh kerajaan dapat membantu mereka, tak banyak sikit.. ;)

      Delete
  4. syabas, at least pernah juga join charity macam nie.. tapi kenapa muka kena blurr.. mesti orang penting nie..

    ReplyDelete
  5. Memang kesian dekat diorang ni. Tak tau mana yang silap sampai diorang ni jadi gelandangan. Memang elok sangat sediakan tempat khas untuk diorang ni berlindung.

    ReplyDelete
  6. Memang sedih lah tgk dorang. Especially org2 tua dan kanak2 gelandangan.

    ReplyDelete
  7. sian tgk..xsampai ati..xkan la kite nk biarkan je xbg makan..bgs jgk ade program mcm ni..n bgs jgk ade NGO yg prihatin bg makanan tiap mggu cmtu..kalau x lg la kesian kt dorg..xtau mkn ape..

    ReplyDelete
  8. Kak Jah dulu kerja SYABAS..ooooooo..:P
    Awat ada muka2 yg kena censored ? :P
    Tu la kan..kita yg terlebih makan, mmg selalu tak rasa betul2 " nikmat" makanan tu..

    ReplyDelete
  9. tapi mmg ramai eh gelandangan bangsa cina?

    ReplyDelete
  10. Ramai doc.. sama ramai dgn melayu.. india kureng sket..
    Mungkin depend on tempat kot.. kat area ni ramai cina n melayu.. kat tmpt lain mgkin ramai india.. might be kat brickfiled ramai india..

    ReplyDelete
  11. Kesiannya..kita ni bila terdetik je nak makan apa trs g beli..dorang???

    ReplyDelete
  12. macam2 kisah dorang jadi begini..kan... menginsafkan. ada yg buat kita fikir banyak kali kenapa ended up di jalanan walaupun sebelum tu pernah kerja bagus..contoh nya ada sorang pakcik tu, ex-District Officer lagi.. yg ni kawan sy cerita... moga apa juga yang terbaik untuk mereka...

    *psstt..kak zaza..cer try komen lagi, boleh ke idak...ngeee

    ReplyDelete
  13. Baguslah Zaza....yg penting sifat perihatin awak tu ....tak kiralah kerajaan nak buat apa pun....tulah....apa kata kita kumpulkan satu tempat depa tu jadi idaklah bersepah sepah....
    Emmm...satu hallah pulak nak bagi depa makan yek...
    Maleh weyh nak pikio...biarlah mereka jer yg mikir...tak kuasa mak!

    ReplyDelete
  14. pada ayu.. setiap org ada bahagian nya yg Allah tentukan. jadi, xsalah berbagi pd yang tiada..

    ReplyDelete
  15. Kasihan kat diorangkan...manalah diorang nak cari makan tiap2 hari..takkan berlapar jeT_T

    ReplyDelete
  16. Assalam zaza...maaf julia cuti 4 hari...rehatkan diri di rumah semata2...hari ini baru masuk kerja...baca entry zaza kali ini sayu sgt rasa dihati....gelandangan...sedih betul tgk mereka...cerita pakcik dibuang keluarga kerana bankrap tu rasa sgt2 sedih...ya Allah...kita ingat kita susah...ada lagi orang lebih susah dari kita kan...zaza alhamdulilah, bagus sgt buat charity mcm ini, byk pahala diperolehi...

    ReplyDelete
  17. Orang biasa-biasa macam kita ni dapat bantu gelandangan bagi makan pun dah kira baik sangat sebenornya. Dah itu je kita mampu. Takkan la nak harapkan kita ni pegi buat rangka dasar negara cegah gelandangan pulak kan. Tapi, kalau kita sedekah makan pun dianggap perbuatan salah, memang tak tau nak kata apa lagi la.

    ReplyDelete
  18. SA hari2 nampak org gelandangan ni...kadang2 I bangkang jugak sesapa yg duk kutuk ni...cer diorang syp fikir sejenak...bukan diorg suka pun jd mcm tu...mesti ada sebab musabab....even adik I pun ada gak kutuk dan x setuju ngan kerajaan nk tolong diorg especially bantuan pekerjaan...for me x salah..at least dia boleh ubah nasib dia kan...I paling sedih tgom gelandangan yg duduk bawah jambatan tu....siyes kesian

    ReplyDelete
  19. suami ema minggu lepas baru join bagi makanan dengan orang gelandangan ini di KL anjuran Jakim... dia pun tak sampai hati tengok mereka.

    ReplyDelete
  20. bagus ape buat camni kan..dapat membantu mereka yang memerlukan..tapi tu lah, buat camni pun di kira salah susah jugak kan

    ReplyDelete
  21. kesian mereka...masing2 mempunyai sejarah hidup yang tersendiri...hanya mereka sahaja yang tau...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Zaza Abdul Latif Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah