Monday, May 27, 2013

Cendol Leman Dawi Yang Sangat Rare

Mungkin ada yang dah tahu siapa Leman Dawi.
Mungkin juga diantara uolls tak kenal siapa itu Leman Dawi.

Kalau tanya aku pun memang aku tak kenal sapa Leman Dawi ni.
Anak siapa? asal usul dari mana? bila lahirnya si Leman ni? hahaha

Actually Wesak hari tu kitorang balik Melaka.
Time pergi tu ikut hiway LEKAS dari Kajang exit Senawang & terus ke Melaka.

OTW tu Nizam ajak makan cendol. 
Nizam kata cendol ni top pernah keluar JJCM katanyerr.
Ok mari kita try rasa, sodap ko tidak Cendol Leman Dawi ni.. 


Ni lah kedai dia.. sempoi je tapi ramai orang datang lepak makan cendol dia.
Time aku nak gerak dari sini tiba2 ramai pula orang yang datang singgah. 
Nasib baik aku dah nak gerak dari situ.

Kalau korang perasan kat banner kedai ni, semua percuma. 
Opppsss bukan makan free jer okeh!! tapi kalau korang nak refill cendol, gula, ais & santan, semua tu percuma. 
Means dat korang bayar harga yang korang mula2 order je, yang lain semua free.  

Rare kan kedai dia???!!! hahaha 
Aku syak si Pakcik Leman ni berniaga sambil bersedekah. 
Helok sangat kan orang macam ni, muroh rejeki ko pakcik Leman :D

Aku pun tak sure exactly tempat tu.
Tapi yang nyatanya kek Sungai Gadut, Nogori Sembilan lah lotak eh Cendol Leman Dawi ni.. mungkin sompadan Rombau lah ni kot
Hahaha tiba2 cakap nogori plak kannnn ;P

Nak tengok apa lagi yang rare kat kedai Leman ni?? 


Nahhhh tengok ni.. hahahhaha
Time ni pulak lah si Danish nak kerkucil.
Aku pun teman lah bawa ke toilet. 
Aleh2 aku nampak sign ni.
Takut Danish nak masuk.. dia kata 'Mummy ini toilet perempuan lah Anish lelaki'
tak apa lah dik, adik masuk je, mummy tunggu kat luar.. hahahahhahaha 

Lepas Danish keluar dari toilet tu, Pakcik Leman tu pun kata *sila baca dengan dialek negeri sembilan* 
'toilet lelaki rosak, sobab ditimpo pokok duo batang, abeh tingga lah satu yo' hahahahha
Nasib baik den paham lah apo yang pakcik tu kobar kan kek den niha.. kikiki :D


Ni satu lagi, 
Nasi Sop.
Aneh kan ejaan SOP instead of Sup :D


Order dulu cendol, nanti dia akan hantar kat meja.
Nak tengok macam mana rupa cendol & Nasi Sop Leman Dawi?? 


Ini cendol Kacang merah.
Warna santan dia agak putih. 

 Berbanding dengan Cendol Jagung yang santan dia agak coklat sikit.

Ini lah nasi sop. 
Nasi yang dibanjiri sup dalam mangkuk. 
dah macam makan nasi bubur pulek.. haha




Walau pun harga cendol Leman Dawi ni semurah RM1.50 - RM2 & boleh refill, nasi sup juga murah RM3
overall aku boleh kata kan, cendol dia kureng sedap. 
Ditekak aku rasa memang kureng lah, tapi tak tahu lah kalau kena dengan tekak orang lain.. 
Nasi sop aku tak boleh nak komen sebab aku tak rasa. Danish yang makan, dia semua kata sedap hahaha 
Tekak budak2.. :p

Sebelum tu meh sini aku kasi korang tengok dulu rupa Pakcik tu.. 


Pakcik ni dengan 'iPad' dia.. hehehe 
tengok dekat KEEK nanti, kenapa aku kata dulang dia tu 'ipad' ;)

Tapi mesti korang heran kan, kenapa tak sedap tapi orang ramai datang?? 
haaaaa sebenarnya, kat kedai ni ada 'penarik' tau!!
bukan 'penarik' yang guna bomoh2 tu.. 
Kalau nak tahu, jom layan KEEK ;)











Keanehan Pakcik ni, dia sangat knowledgeable, dia boleh hafal semua fakta2 sejarah di Malaysia. 
Tapi aku musykil juga, fakta2 tu betul ke?? hahahaha



Tapi bab2 mengira memang dia tip top! kalau tengok KEEK atas ni, pakcik ni mmg pandai mengira. 
Nizam siap kira pakai calculator nak dapat kan jawapan, sekali tengok memang tepat jawapan kiraan dia tu.. perrgghhh 

Banyak Keek yang aku terlepas masa dia bercakap sebab dia bercakap kemain laju macam komuter KL - Seremban.. hahahhaa

Itu lah yang aku katakan 'penarik' kat kedai Cendol Leman Dawi ni.
Pakcik ni yang sangat knowledgeable, bercakap sambil menghiburkan customer2 yang datang.. hehe 

Kalau tak caya korang try lah datang Cendol Leman Dawi ni ok ;)

16 comments:

  1. Nape x ckp ngan SA zaza ada kat sini..kalau x sure boleh jumpa...

    ReplyDelete
  2. Bagus cik leman kita yooooo....
    Haaaaa mok daro nk bawok 2 hero boleh ka pak leman oiiiii...hhhehhe
    Zaza i pernah dengar kisah dia dlm tv....mmg dia pandai hafal tang sejarah...nanti jln2 melaka nk pi cari si pak leman...nk bg Qi dengar syarahan preeeeeee hehhehe...ooo kureng sedap eh...itulah tekak2 mak je fhm...budak2 belasah jek janji kenyang....bgus lah diorg behave sgt....pandai zaza didik :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha mmg bagus cik lemon ni Jue, sangat knowledgeable tak berenti berckp hehehe
      Umi QI harus kena cuba kalau nak bagi QI dengar ceramah pree heheheh
      KhaNish (Khairine & Danish) mmg behave sebab mak dorang ni sangat singa kalau marah hahhahaa

      Delete
  3. semalam baru lalu tapi tak singgah gerai pakcik leman ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lor yer ke Ann, smlm kita pn lalu jg time nak balik.. ramai giler org time tu ;)

      Delete
  4. hahhaha...mmng lucu la pak leman ni ;)

    ReplyDelete
  5. wahhhhh bagus la pak leman ni berniaga :D

    ReplyDelete
  6. Sedapnya zaza..... dah teringin dah nak makan cendol!

    ReplyDelete
    Replies
    1. wahhh nnt OKje try dtg Cendol Leman Dawi ni yer ;)

      Delete
  7. tak pernah raso lagi...x tau la pernah lalu ke tak...hehehe...patut la ramai yg singgah...ada penariknya...lain dari yg lain...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yer cik Tom, kalau nak ke selatan lalu ikut LEKAS sure jumpa kedai dia nnt ;)

      Delete
  8. baru je lepak sana smlm.. xbest pun cendolnya...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Zaza Abdul Latif Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah