Monday, December 16, 2013

Sabah - Kinabalu Park

Pagi tu bangun2 je Nizam dah kata yang dia tak sedap badan sebab kena hujan malam tadi. Ah sudah!!!! dalam hati aku ini buatnya dia demam sepanjang percutian ni memang potong ar.. 

Lepas je siap2 nak breakfast kat cafe, Nizam dah start kata dia rasa nak demam.. huwaaaaaaa kan aku dah kata.. dia demam.. sobs. Aku dah rasa macam tak ada mood nak pergi jalan2 haritu. Tapi cekalkan je diri.. kesian kat KhaNish.. takkan datang KK nak duduk dalam bilik je sebab bapak diorang demam. 


 Breakfast pun ambil lebih kurang je. Nizam dah tentu2 lah tak ada selera nak makan sebab badan dah tak sedap. Aku pulak tekak rasa nak makan tapi potong sebab tak sedap hati tengok laki tak berselera. Tak kan aku nak makan beria2 sangat sedangkan laki aku kat sebelah tak sihat kennnn.. macam durhaka plak namanya tu.. LoL!!

KhaNish pulak memang bangsa yang tak pemakan.. lagi2 waktu pagi.. diorang memang kureng sikit nak breakfast.

Lepas dah breakfast lebih kurang, aku saja lah masuk toilet dia yang kat cafe tu.. homaiiiiiiii tantik giler toilet dia. Apa lagi.. berselfie lah aku kejap sedas dua depan cermin... hahahahahaha.

Keluar2 je dari toilet kena sound dengan Danish. Lamanya mummy dalam toilet. mummy berak ke???.. muahahaha choyyyyy sangat kau anak.. ingat mak kau ni bangsa lepas makan je berak kew???? hahahahaha

Helok lepas je makan, kitorang teruskan perjalanan. Itinerary haritu nak ke Kinabalu Park, Kundasang & Rumah Terbalik. So susunan itinerary dah memang disusun cun lah untuk kami anak beranak berjalan. Tapi macam tak best tu sebab Nizam demam. So aku jadi macam tak sedap je nak berjalan. 

Kalau korang pun sama kot berperasaan macam aku.. tak best kalau pasangan kita tak sihat. Tapi percutian tetap kena teruskan. Nizam kata issokay dia still ok.. Demi family dia tetap gagah.. maceh husband *clapclapclap*

Agak2 dalam dua jam juga perjalanan dari Karamunsing ke Kinabalu Park. Sepanjang jalan ke sana aku suka tengok pemandangan.. cantik sangat. Dengan guidance by kawan Nizam, so senang lah kitorang terus menuju ke sana.


Masa ni lawak. Masa dalam kereta aku dok baca signboard ni..tiba2 Nizam berentikan kereta. Dengan tak semena-mena aku pun laju je keluar dari kereta & terus posing kat signboard ni.. kau rasa????????? muahahahahaha. Padahal Nizam berenti tu sebab dia nak call kawan dia.. yang aku menggelupur keluar dari kereta tu dah kenapa???? hahahahaha.. 

Dengan muka tak malu aku pun berposing lah kat signboard ni. Datang kereta yang lalu lalang dok hon hon aku kat tepi jalan tu macam perempuan giler.. hahahaha. lantak kau lah Jah!! Yang si laki pun melayan si bini yang tengah berposing tepi jalan.. maka ini lah yang terjadi.. bergambar ditepi jalan.. LoL!!

Otw ke Kinabalu Park. Korang pernah dengar Jabatan Tamparuli kan??? ini lah dia Jambatan Tamparuli. Sebelum ni aku dok imagine yang Jambatan ni ala2 macam jambatan Pulau Pinang.. sekali tengokkkkkk.. ohh ini lah rupanya Jambatan Tamparuli.. hehehe. Macam teruja je aku tengok jambatan ni.. dah lah selorong, bila lalu atas jambatan tu aku rasa macam air sungai tu betul2 macam nak menghanyutkan kereta.. phewwww sangat klasik jambatan ni.

Yang bagusnya pengguna2 jambatan ni sangat systematic. Kalau kita nak jalan orang seberang sana mesti stop dan beri laluan pengguna sebelah sini.. ehhh haruslah kan takkan nak berebut2 plak jalan kat atas jembatan yang selorong.. hehe. Maksud aku diorang ni bagus.. wpun sepatutnya diorang yang harus jalan dulu, tapi diorang akan stop untuk beri laluan pada orang lain jalan dulu. Faham tak?? ke tak paham? kalau tak paham korang pergi lah melaluinya sendiri yer.. hehehe




All the ke Kinabalu Park tu aku ternampak ada orang dok berenti tepi jalan. Ingatkan ada accident ke apa.. sekali lalu tengok.. ohhhh diorang ambil gambar pemandangan Gunung Kinabalu dari jauh rupanya.. So nak menyibuk jugak, Nizam pun berenti lah kat tepi jalan tu.. ambil lah gambar kat sini. 

Walaupun cuaca cantik time tu, tapi kabus tebal. Kitorang kat sana pun macam tak happy je sebab tak dapat ambil gambar pemandangan cantik macam si Izwa [LINK] ambil gambar dengan family dia haritu kat sana =( 

Tengok tu.. betapa tebalnya kabus.. Nasib sempat snap gambar time tu kabus belum menutupi puncak gunung.

Snap dari jauh..

Ini je yang sempat aku snap sebelum sampai ke Kinabalu Park. Bila sampai sana sah2 lah awan dah sarat menutupi gunung ni.. =(


Entreance fees untuk masuk ke Kinabalu Park. Aku kagum kat Sabah ni. Sebab kalau kita nak masuk mana2 tempat kau hanya dikenakan bayaran yang sangat murah. Salah satunya kat sini lah.

Welcome family


Time ni Nizam masih boleh brtahan lagi.. lepas dari bergambar kat sini dia kata dia dah tak larat lagi dah.. sejok katanya.. sejok sebab demam.. =(



Ini track nak ke Timpohon.. boleh jalan kaki atau boleh bawa kereta naik first check point.


Cuaca panas tapi dingin.. ehhh betul ke macam tu?? hahaha 


maksud aku cuaca panas tapi udara sejuk hehehe.


Time ni Nizam dah start pakai sweater. Dah tak tahan kesejukan katanya.. Nasib baik aku bawa sweater aku tu dari KL.. haritu masa packing aku tanya dia perlu ke kalau aku bawa sweater tu.. dengan angkuh dia kata tak payah.. nanti buat penuh bag je.. dalam diam2 aku bawa jugak hahaha. Nampak??? ada juga gunanya aku bawa sweater tu. huh.

Sebelum masuk ke Kinabalu Natural History Gallery

Satu keluarga bergambar macam nak buat kulit album.. kau ada??? miahahahaha

Kat dalam gallery ni macam tak best.. macam museum je. masuk dikenakan bayaran. Rasanya duahengget je kot.. kanak2 free. Tak payah lah aku tunjuk gambar apa yang ada dalam gallery ni yer sebab tak ada apa yang menarik.

Lepas dah keluar dari gallery ni, kitorang teruskan perjalanan ke Timpohon pulak. Kat sana lah check point para pendaki untuk hiking ke Mount Kinabalu.. 

To be continued in next entry ;))

26 comments:

  1. memang tak seronok la kalau bercuti ada yang demam kan..hilang mood sikit..tapi takpe,kalau bercuti,demam ke ape..redah je..seronoknya percutian kak zaza ni..tempat best² pulak tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu lah Fiza.. what to do kannn.. takkan nak lepak kat hotel je.. lagi lah tak best hehe..

      Delete
  2. bercuti sakan anak beranak ni.. kita enjoy!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. heee kali ni bercuti tak berapa nak sakan sangat lah mama :))

      Delete
  3. Bestkan gunung kinabalu..
    Rin sampi sana when i was 12 yrs old..
    Teringin nk g bwk ank2 jln..

    ReplyDelete
    Replies
    1. wahhh dah lama tu Rine.. ada rejeki nanti boleh lah Rine ke Sabah bawa anak2 yer :))

      Delete
  4. Wah, best nya! Sis ada pergi Kundasang tak. Saya dengar kat sana suhu sejuk..

    ReplyDelete
    Replies
    1. harus ada.. lepas ke Kinabalu park ni terus ke kundasang.. nanti Sis cerita kat nxt entry yer :))

      Delete
  5. Kalau salah sorang demam mmg choii kan..tp nk buat cane

    ReplyDelete
  6. wah...ci bedah ke kinabalu upanya...kelako bab ambik gbr dalam tandas n menggelupur keluar ambil gambar...hahaha...kelako...cik bedah x panjat ke gunung kinabalu tu?? dh alang2 sampai sana...panjat jer ler...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahhahahaa tiba2 nak menggelupor je nak ambik gambar kannn adoiiii poyo betul lah hahahaha.. malu cik Jah dibuatnya :p
      huishhh panjat gunung tu memang tidok ler,.. mau tersangkut cikjah kat atas pokok atas tu nanti hehehhee

      Delete
  7. posing sakan puan zaza kiter. hehehe.

    ReplyDelete
  8. Puas hati baca!
    Puas sgt2 sbb boleh tgk jambatan tamparuli....mmg sistematik ye org sabah...boleh kerjasama guna jambatan selorong...unik sgt2....semua gambar di mount kinabalu sgt2 cantik...khanish happy je kan....aloooo sian yer papa khanish demam...huwaaaa kalu umi Qi pun xdak mood nak holiday if husband or anak demam...mati mood sikit...tp bgus papa khanish lawan demam pi holiday jalan...good job both of u zaza :D....nanti update lg nak baca...sonokkkkk...

    p/s zaza, umi Qi dh kenan mount kinabalu...harap sgt next year dpt pi sana...penah pi KK tp just transit sahaja utk ke tawau...doakan eh

    ReplyDelete
  9. kesian la partner demam jah,tapi yang bestnya dilayankan jugak wife ngan anak2nya..yelah dah alang2 bercuti xkan lah nak terperuk dalam hotel kan...serius tandas dia cantik..hahah

    ReplyDelete
  10. Bestnya. Bilalah bley sampai KK nih.

    ReplyDelete
  11. bestnyeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee...rindu nak pi sabah lagi...last aku ke sane mase mia mija 3-4 tahun kot....bygkan betapa lame dah tuuuuu....paling best kalo dpt dok kat kinabalu pine resort tu.....dok kat bilik yg view gunung kinabalu....mmg indah kater koooooo!!!

    ReplyDelete
  12. za! ko mmg gila! hahaha kalo aku nmpk org snap pic tepi jalan pon aku hon jugak! hahahaha.ko mmg lah za! weh! best nya.aku g sabah dulu x buat itenary.mmg rugi gila.lg pon hujan.lain kali repeat lg,!

    ReplyDelete
  13. beb...bln jun ni nak repear sabah lagi!kali ni nak turun pulau plaksss...

    ReplyDelete
  14. entry ni betul2 mengimbau kenangan laaaa.. bestnye.. nak pergi lagi la.. btw gamnar memang mcm model la. cantek :)

    ReplyDelete
  15. kak.. macam seram je tengok jambatan tu.. kusssshh semangat bila nak lalu..

    ReplyDelete
  16. Tengok gunung je ke Zaza kat Sabah ni? Mcm boring jer.....mungkin okje ni bukan pencinta seni le agaknya

    ReplyDelete
  17. Hahaha..gigih posing kat signboard!!..
    Mmg ternyata si nizam kurussssss....sebab bleh pakai sweater u! Hahaha...meh sini i sedekah lemak & daging i yg berlebihan kat nizam...wakaka..

    ReplyDelete
  18. Semua tempat kat sabah mmg best.. jom p lagi nak??? hehehe

    ReplyDelete
  19. Ngeri tengol jambatan tapi meronta2 jiwa nak pergi. Tunggu KK tunggu. Haahaha. Tp abg nizam sporting ah layan amik gambo2 nih. =D

    ReplyDelete
  20. welcome to sabah...saya asal dari Tamparuli..ya, jambatan tu memang klasik..dibina sejak zaman british lagi..tapi kalau hujan lebat, memang tenggelam la..tu pasal banyak sangat kayu sangkut tu..tapi jangan risau, kalau tenggelam, ada lagi satu jambatan tamparuli yang boleh dilalui.. :)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Zaza Abdul Latif Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah