Monday, November 25, 2013

Mee Goreng Basah Udang Bersepah

Tak tahu lah Kak Jah nak ketegorikan menu ni sebagai 'Mee Goreng Basah' ke atau 'Mee Hailam' sebabnya mee yang aku masak ni HITAM okeh!! hahaha ko jangan nak gelak2 sangat eh.. nanti tengok je lah rupa mee aku tu kat hujung entry ni nanti.

Macam biasa tak ada nak bagi recipe step by step.. aku taram je sukati aku apa aku nak tulis. Tak kuasa nak share2 recipe.. Lagi pun goreng2 mee ni senang je.. mengada-ngada sangat lah kalau korang kata korang tak tau macam mana nak goreng mee ;P

Actually masa aku nak masak mee ni pun aku jadi blank sekejap.. hahaha. Masa aku dah panaskan minyak dan campak bawang putih, lepas tu aku terus jadi lupa tahap memang tak boleh nak ingat langsung.. sampai bercakap kat diri sendiri lepas ni nak letak apa eh?? haha keliru mokcik dibueknyo.. LoL!!

Tak apa, masak memasak ni kan subjective.. so pandai2 lah korang adjust.. try and error kata orang ;))

Kicap pekat, oyster sauce, tomato sauce, chili sauce dan kiub ayam knorr

Ini semua bahan2 yang akan dicampak kedalam mee tu nanti. Tauhu, carrot, capsicum hijau dan merah, cili padi sikit dan bawang.. sebenarnya bawang tu lebihan aku goreng telur dadar.. alang2 dah berlebih marilah kita masukkan sekali hehe.

Air stock udang

Isi ayam.. masa aku campak bawang putih, aku gorengkan isi ayam ni sekejap untuk dapatkan jus ayam sebelum masukkan stock udang dan bahan2 lain seperti kicap dan sos2 lain dan juga capsicum semua tu. 

Dah siap!!! 

Kenapa aku panggil nama masakan ni Mee Goreng Basah Udang Bersepah?? BUKAN sebab udang yang aku letak tu banyak ok!!! ini sebab susunan udang tu bersepah2 tak tersusun.. maka terciptalah satu masakan yang diberi nama 'Mee Goreng Basah Udang Bersepah' muahahahahhahahahahahahaha.. boleh je kennnn ;D

 Ini lah rupanya yang tak seberapa.. 

Senang dan cepat dimasak. Kalau rasa teringin, sila lah masak sendiri.. selamat mencuba :))

27 comments:

  1. Rin klu mee ni goreng sendiri baru puas htikan za..
    Kalau mkn kedai xsdp.huhu. rsa kapur mee tuh

    ReplyDelete
  2. xde la itam sgt pon..hehehe...klu sy, sy suka tumis cili blend dolu dgn bwg putih...taroh daging sbb shuben & anak kureng gemar boh ayam..tetiba tingin plak nak mkn mee goreng basah..haishhh...ptg nie harus goreng..

    ReplyDelete
  3. Sedappp sgt tgk dari IG zaza.....meleleh ayaq liuq nih....haishhh....udang sepah2 tuh nak kena nih, kena masukk gak mulut Umi Qi hahahha...rajin mama KhaNish...

    ReplyDelete
  4. nk cuba la pakai sos brand heinz...sedap eh brand ni..selalu pakai maggi

    ReplyDelete
  5. Fevret nina nih mee gorenggg. Aummm

    ReplyDelete
  6. Saja je taw tayang2 dah le org lapaq nih....

    ReplyDelete
  7. Nampak jugak mee nye.. kalau ai, en. suami mesti cakap 'mee nye mana..' sebab bahan pelengkap lagi banyak dari mee tu sendiri.. hahaha..

    ReplyDelete
  8. wah...meriahnya udang....ni yg wat rase lapo semula ni..hehe

    ReplyDelete
  9. Itu dia... baca bahan yg diguna pun tahu sedapnya Zaza...

    ReplyDelete
  10. Tengok udangnya yang tahan tu. Kecur air liur tengok mee goreng udang ni.

    ReplyDelete
  11. hoi jemah! kemahen ko kan.udang bersepah! aku xleh mkn mee lah za.sakit kepala.

    ReplyDelete
  12. sedap ni kak!udang pun besar..puas makan..nyum nyum!

    ReplyDelete
  13. tengok udang besar2 tu buat terliur sangat ni...

    ReplyDelete
  14. Presentation dh ok tu...mesti rasa pun ok ni kan....

    ReplyDelete
  15. salam zaza, bertandang setelah lama menyepi...hehehe..udang tu tak digoreng sekali dgn mee yer.

    ReplyDelete
  16. Waa ptg2 dlm train nengok entry..perut lapo...sedapnyer zaza..

    ReplyDelete
  17. macam nak goreng mi sekarang. hehe. tipu

    ReplyDelete
  18. foyooo...namapak sedap tue...bolehlah try..^^

    ReplyDelete
  19. FYI, sampai sekarang hana failed masak mee goreng. hahaa tak sedap!

    ReplyDelete
  20. Kalau okje masak meekan zaza buh cili blend tu disamping buh sos yg ada kat gambar tu....
    Bawang merah tak buh eh? Style org mmg berbezakan....
    Apa pun apa kira tekak orang....janjt tekak sendiri rasa lazat hehe

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Zaza Abdul Latif Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah