Friday, October 4, 2013

Apa Yang Dikatakan Support Sesama Blogger?



Terus terang aku kata, semua ni aku C&P dari blog bubblynotes.com adalah sikit2 aku olah & repair ayat2 dari yang original version.. kecuali diruangan Pendapat Aku itu dari ayat2 yang datang dari pendapat aku.. kalau korang rasa tak setuju/ tak suka dengan pendapat aku tu, please ignore atau korang boleh betulkan aku dengan pendapat korang ok.. chillax yow!! ;)

1. BERKUNJUNG KE BLOG, BLOGGER2 LAIN
Sokongan kepada blogger2 lain boleh dilakukan dengan melakukan kunjungan, tak kira sama ada kunjungan gerak hati sendiri atau kunjungan balas tanpa sebarang paksaan. Dengan berkunjung ke blog, blogger2 lain kita sebenarnya membantu meningkatkan trafik blog mereka dan secara tak langsung juga mungkin membantu dalam meningkatkan trafik blog kita sendiri. 

Blogger2 tentu akan rasa dihargai atau rasa macam sesuatu yang positif serta menyeronokkan apabila mengetahui ada blogger2 lain atau pembaca atau silent readers atau stalkers yang sudi datang bertandang ke blog mereka... eleh, semua orang pun rasa macam ni kannn??? Jangan tipu...lepas tu bila ada orang yang sudi bertandang kita rasa semangat nak berblogging tu tinggi sikit... he he he....
Pendapat aku : setuju!! dgn adanya sokongan readers, silent readers, stalker, haters etc ni, kita mampu utk lg semangat nak berblogging at the same time traffic pun meningkat naik.. ini bukan untuk mengejar glamour ye, some of things we shared we needs some support from followers =)
2. MENINGGALKAN KOMEN
Bab2 meninggalkan komen ni adalah sesuatu yang sangat subjektif dan tak boleh dipaksa. Apabila kita memberikan komen atau meninggalkan komen, sebaik2nya biarlah ianya komen yang ikhlas dan jujur. Bagi saya sendiri, saya meninggalkan komen setelah memahami intipati sesuatu entri itu dan bila saya meninggalkan komen ianya adalah sebagai tanda saya menyokong penulisan maya uolls dengan harapan uolls akan terus berblogging secara sihat.

Sebagai tanda saya berkunjung ke blog uolls yang mana tiada paksaan untuk berkunjung balas dan meninggalkan komen di sini (saya tak suka paksa orang)...tapi orang kata apa??? lebih kepada teknik orang berbudi kita berbahasa... orang dah datang sini, kita pun datanglah ke sana... Tentang meninggalkan komen ni macam saya katakan adalah subjektif, kadang2 kita tidak perlu meninggalkan komen pun bila tak tau nak memperkatakan apa, kita datang menjengah ke blog rakan2 kita itu pun dah cukup untuk menunjukkan kita support mereka kan??
Pendapat aku : kalau nak meninggalkan komen tu biar lah betul2 ikhlas, bukan sekadar komen dgn tujuan membalas komen je.. you don't put high expectation to people untuk dapatkan apa yang korang nak. buat apa pun kena lah ikhlas.. itu je sebenarnya.. come!! let's support each other darlings =)


3. MENYERTAI SEGMEN & GA
Bila ada seseorang blogger di kalangan rakan2 kita menganjurkan segmen ataupun GA, sekiranya kita berkesempatan, tidak salah sekiranya kita turut serta sebagai tanda sokongan kita kepada rakan kita itu. Secara tak langsung kita juga dapat menambah kenalan baru dan juga merapatkan lagi ukhwah sesama kita. Tapiii, sekiranya kita tak berkesempatan,  memadai sekiranya kita turut memberi sokongan dengan meninggalkan komen kata2 semangat di blog rakan2 kita... itupun salah satu tanda sokongan.. yer dakk???!!
Pendapat aku : tak boleh nak komen sbb so far aku tak pernah menyertai mana2 Segmen & GA.. sorry yer.. might be next time aku join.. InshaAllah
4. TIDAK KIRA LAMA/BARU, "FAMOUS"/TIDAK, "OTAI"/TIDAK
Jangan sombong!!! Tak kira sama ada kita ni blogger yang baru berjinak2 atau dah lama berkecimpung, "famous" ataupun tidak, "otai" ataupun tidak.. sentiasalah menerima dengan tangan terbuka kehadiran blogger2 baru dalam dunia blog dan sentiasalah terima dengan tangan terbuka tali persahabatan yang dihulurkan oleh blogger2 lain.

Dalam bidang apa sekalipun kita ceburi, kalau sorang2 ko takkan ke mana nyah.. Kalau nak ikut kepala kita, kekwat kita, perasan kita, angkuh kita, sombong kita... jawabnya tak kemana lah.. untuk berjaya mesti ada medium sokongan. Bukan buta2 macam tu jer...Bayangkan buat blog tapi tak ada orang nak datang??? Sedih tak??? Sedihkan??? Melainkan uolls buat blog private dan cuma invite sesetengah orang datang untuk membaca jer..
Pendapat aku : Pada mulanya baru2 berblog dulu aku memang tak mengharapkan apa2.. aku memang dapat rasa yang orang memang tak akan berminat nak datang baca blog aku, tapi lama2 aku rasa syok pulak sebab dah ada follower, dah ada orang datang komen.. so JANGAN SOMBONG!! jgn nak pilih kasih sangat.. ini kadang2 aku tgk nak komen & follow hanya kawan2 dorang je.. bila kita komen, haram tak nak layan.. kalau kuncu2 diorang yang komen, elok je diorang reply.. nyampah!! Aku faham kalau bloggers yang ramai benau follower dia tu memang tak terlayan ar kalau nak reply satu2.. memadai lah kalau kau reply in bulks.. at the same time, follower kau pun akan rasa dihargai.. 
5. JANGAN PILIH KASIH KETIKA BER-BLOGWALKING
Part ni aku sangat lah kalut.. mana2 blog yang aku follow, aku akan cuba untuk BW tak kira lah new blogger ke atau the most fofuler bloggers in town.. sebab bila keluar je review2 baru dari korang, tak tentu arah aku mengejar cerita korang takut ketinggalan.. Seboleh2nya aku akan cuba untuk catch-up cerita2 korang.. Kadang2 time constrain.. tu yang susah aku nak catch-up one by one.. tak terkejar aku nak baca satu persatu kalau terlepas.. so kira halal lah ek.. hehe. Janji aku ada lah juga datang berBW blog korang dengan seikhlas hati.. dengan semua pun kita kawan tau.. *sambil jalan bergandingan dengan korang* lalalalalalala =)

I always welcome new followers, silent readers, stalkers, haters. to be fair, aku akan follow balik blog diorang.. kecuali silent readers, stalkers, haters.. so that depa tak lah rasa kita ni sombong.. tak pasal2 pulak karang kau di chop POYO nak mamp.. dah lah follower pun ciput.. hahaha.. Ok itu aku sedar.. aku tak nak di chop MAK POYO *bukan mat yo yer Bedah!!* hahahaha
Pendapat aku : So far aku cuba untuk fair.. kalau tak dapat balas junjung dari orang lain pun aku tak pernah nak rasa terasing ;) itu hak masing2. 
6. TIDAK MENJATUHKAN SESAMA BLOGGER YANG LAIN
Salah satu cara kita untuk support blogger lain adalah dengan tidak melakukan perkara terkutuk lagi keji.. iaitu mempunyai agenda untuk menjatuhkan blogger yang lain... Apakah perkara yang terkutuk dan keji itu??? Ini namanya main tektik kotor untuk tarik perhatian. Contohnya.. bergossip tentang kelemahan serta keburukan blogger lain di belakangnya dengan niat nak menjatuhkan atau memalukan blogger itu tanpa kita tahu kesahihan cerita yang kita gossipkan tu... atau bila kita menaip sesuatu entri dan post, intipati entri itu menuju kepada seseorang blogger yang mana masa mula2 bercerita orang tak perasan tapi lama-kelamaan dari cara kita post entri tu seolah2 kita nak orang tau pulak siapa gerangan orang yang dimaksudkan. 

Itu namanya mengaibkan orang dan berniat busuk nak jatuhkan orang tu.. silap2 hari bulan boleh mendatangkan fitnah bila cerita atau tuduhan tu tak betul. 
Pendapat akuInshaAllah mintak2 dijauhkan.. kalau nak kutuk pun, kutuk dalam hati je hahahahahah *itu pun keji jugak* ;P
7. MEMBERI TEGURAN SERTA KRITIKAN MEMBINA
Memang tak semua orang boleh menerima teguran serta kritikan, tapi sebenarnya, bila kita memberi teguran dan kritikan secara ikhlas dan kena pada caranya, ini juga adalah salah satu tanda atau cara kita support sesama blogger... 
Pendapat aku : yer betul.. nak bagi teguran biarlah dgn cara yang betul.. blog tak macam social network lain yg boleh protect/ lock dari bukan follower utk komen atau baca.. blog is open. kadang tu ada pulak yg bg komen menghina.. itu tak betul caranya.. Alhamdulillah, so far tak pernah dpt komen2 yg tak baik dari haters..

58 comments:

  1. so far ok je takat nie,,akak pun sokong apa yg ditulis dientry nie

    ReplyDelete
  2. kalau dah namanya blogger kena under one roof of bloggers la kan kak..berblogging dengan cara sihat..supports each other.mana tahu boleh jadi sumber inspirasi hidup masing masing kan.Tak perlu lah ada niat nak menjatuhkan orang lain.just be yourself berblogging ni :)..btw thanks share pendapat akak.memang betul pun :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul jg kata fiza tu.. lets support each other!! =)

      Delete
  3. Apa yg pasti kakak ni jenis kalau komen payah nak tulis sikit. Bimbang juga empunya blog tak suka. Tapi kakak akan cuba komen sikit-sikit - tengah nak belajar ni zaza..

    ReplyDelete
    Replies
    1. it's ok kak.. itu lah guna nya ada ruang komen ni.. bagi sy kalau akak nak komen panjang2 kat blog sy pn sy tak kisah =)
      mungkin lain orang, lain lah pendapat diorang jg kan Kakzakie

      Delete
  4. sy suke baca blog ni..klakor tahap guling2 ^___^ nice meet u sis!

    ReplyDelete
  5. Salam perkenalan dari Ros.. Ros singgah sini dan follow..
    Ada juga baca entry ni dari blog Kak Farah.. betul tu.. kena saling support dalam dunia blogging ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam kenal jg Ros..thx follow saya..
      ha tu lah mmg C&P dari blog dia td.. =)

      Delete
  6. absolutely agree.
    aku lebih kepada silent reader, tapi kalau topik menarik or ada pengalaman and idea nak berkongsi, aku akan drop comment..

    ReplyDelete
  7. Jah....semput nk baca ni weyh....
    hehe....boleh ajelah Jah oiii.... setuju ke idak, ikhlas ke idak....suka hati tekaulah hehe...
    okje, mcm biasalah....ada yg setuju ada yg tidak, nama pun manusiakan....

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha jgn nak semput sgt yer Bedah ;P
      a'ah apa2 pun semua tu hak & pandangan masing2

      Delete
  8. Yupa.. Semua nya betul.. so.. selalu2 lah berblogwalking.. boleh mengeratkan hubungan antara blogger2... =)

    ReplyDelete
  9. sokong :)
    nom 3 tu susah sket nk buat walaupun snang.
    hehe..
    ada masa free baru buat:)

    ReplyDelete
  10. wee dah baca tadi kat kak farah ^_^ comel love2 tu kak ...

    ReplyDelete
  11. terbaiklah dari zaza!!... cayalah... berguna sungguh infomasi tersebut...

    ReplyDelete
  12. u know what Zaza,kita sebagai blogger,mesti rasa menyampah/annoyed bila dpt komen macam ni:

    " hi! nice entry! Done follow u...Follow me back ya "

    atau pun..

    " nice"

    Betul tak?
    Kalau dah selalu sangat keluar komen yg tak membina/tak ikut topik..nampak sangat entry kita tak dibacanya...main taram hentam komen, so that traffic kat blog dia meningkat...wakakakakakaka...Baik takyah komen langsung,kannnnnn ? :P

    ReplyDelete
    Replies
    1. mmg pun.. sgt annoying org mcm tu..

      macam2 ragam sebenarnya cara pengomen2 blog ni DZZZ.. kadang bila masuk je email tgk nama dia leave comment, I dah tahu dah apa yang nak gi komen.. komen dia pulak setakat
      'wow'
      'great'
      'bestnya'
      'meriah'

      komen langsung tak memberangsangkan.. bila mcm tu, jgn harap lah I nak reply komen dia.. mmg nampak pun org bangsa itu tak baca hasil tulisan kita.. rasa mcm tak menghargai kita je org mcm tu.. kita perah otak nak create ayat bg orang baca tak stress & lebih santai, aleh2 org mcm tu masuk komen buat kita jd nyampah.. rasa nak delete je.. tp tak baik pulak hahaha.. lantok lah dia ;P

      Delete
    2. hahahahhaa...tu la I kata...nampak namanya pun dah boleh agak komennya macam mana,nak nak jenis macam u yg guna comment moderation..:P

      Delete
  13. Bab komen tu bergantung kepada entri juga...kadang kala kisahnya pasal dalaman wanita, takkan saya nak komen kot, hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau kes mcm tu sila lah jadi silent reader je yer BM hehe

      Delete
  14. masa akak follow blog kita reaksi saya " omg2x dia folo blog kita aah" . thanks for your supot kak :D

    ReplyDelete
  15. setuju 200% ngn zaza... be gud blogger... jgn nak jatuh menjatuh.. :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. amboii lebih 100 percentage awk tu hehe
      betul2 be a gud blogger, janji kita tak kacau org =)

      Delete
  16. saya setuju...betultu..
    memang terbaik entry ni...walopon saya beru kenal blog ni tapi sejak 1st time kesini...hehari rasa nak tunggu entry sebab nyer apa tau...setiap entrynyr penug bersahaja jujur...i loike bahasanyer pun best...tetibe...
    Dan saya suka komen dari zaza best bace pun boleh senyum tau...hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. thx lizz. berblogging ni tak boleh nak stress sgt, penggunaan ayat & spelling pun penting tak nak nnt readers boring dgn entry kita yang panjang2. .kena plak entry tu panjang merapu.. lagi buat org boring nak baca.. =)

      Delete
  17. Rin sokong apa yg za punya pendapat..
    Mcm rin suka baca blog za sbb klakar jgk minah ni..hehe..so xborink nk baca..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehee trima kaceh rine.. Zaza suka buat ayat2 yg santai je..senang org nak paham & tak stress.. on that way org pun jadi suka dgn blog kita =)

      Delete
  18. Setuju dgn pendapat k.farah & Zaza.. kita kena la setiasa blogging secara sihat.. tak perlu kot nak menjatuhkan sesama bloggers.. tak dpt apa pun la..buat pe nak dicari dosa kering kan.. jadi bloggers nie best per sebab dapat tambah ramai kawan tpi jgn la pulak nk mencari lawan.. renung2kan dah selamat beramal..*Eh! tertiba..hehehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahah dah mcm ustazah dah ni...
      betul tu farah.. kita blogging je secara santai.. sapa suka sila lah baca.. sapa tak suka tak payah nak follow.. atau yg dah follow tu sila lah unfollow sajo.. hehe

      Delete
  19. Sokong 100%. Kita patut sokong blogger lain. Cuma... Fiza selalu lambat terjah disebabkan line internet slow. Almaklumla di kawasan pdlman. Top2 kejap lagi ada yang unfollow. Fair ke tu?... Haha. Luahan perasaan la pulak. Tapi... Fiza tak kisah sebenarnya. Rambut je sama hitam. Tapi hati lain2. Kena akuilah kan.

    Tapi... Pada fiza. Buatlah sesuatu tu kerana ikhlas dan santai je...

    Serius. Kalau fiza ada masa dan line internet ok. Fiza akan terjah. Insya Allah.

    ReplyDelete
  20. Nife info and sharing..i setuju dengan semua point kat atas..saya budak baru belajar..sile beri tunjuk ajar ye sifu..hihihi

    ReplyDelete
  21. Nice info and sharing..i setuju dengan semua point kat atas tu..saya budak baru belajar..sila beri tunjuk ajar ye sifu..hihihi

    ReplyDelete
  22. cik Tie nie bloggers baru jgk..jadi sma2 la kita mnyokong industri bloggers malaysia.huhu
    ke situ pulak..salam ukhuwah =)

    ReplyDelete
  23. saya sokong 100 %...heee...itulah yang sepatutnya ada pada blogger kita..^^

    ReplyDelete
  24. Selalunya saya bagi support dengan balas balik kunjungan dan tinggalkan komen. Lagi satu saya letak feed dekat feedr reader saya termasuk blog ni :D

    ReplyDelete
  25. Good job mama zaza...suka entry macam nih tulus ikhlas...yg penting semangat berblogging itu wujud disebabkan kita ada input positif hendak dikongsikan bersama2 dengan para blogger yg lain....yg penting jgn kondemkan blogger baru nak mula menapak dan baru nak naik pelan2...we are in the same boat! Lets keep it up always mama zaza :)

    ReplyDelete
  26. Bagus kunjung mengunjung dpt kenal mengenali

    ReplyDelete
  27. betul tu zaza...yg penting berblog biar la ikhlas...bukan semate2 kejar duit nuffnang pastu dtg komen kat blog org lain tak ikhlas mcm semate mate mengharapkan komen balas tuk kite dtg blog die naikkan trafik....ermmmm not good laaa kalo gitu kan....

    ReplyDelete
  28. tak pernah harapkan duit dr iklan...terus terang bgttahu memang tak pernah dpt pun duit dr iklan..tp teruskan juga utk tulis entri..dan balas jejak blogger yang drop komen pd entri...

    ReplyDelete
  29. yes memang betul kene support sesama blogger, kalau tidak siapa lagi mahu support

    ReplyDelete
  30. support blog lain , untuk kemajuan blog bersama

    ReplyDelete
  31. akk..kita setuju dengan pendapat akk.. :)

    ReplyDelete
  32. terima kasih kerana berkongsi maklumat ni..amat berguna.. :)

    ReplyDelete
  33. setuju dengan semua point di atas! :)

    ReplyDelete
  34. Setakat ini akak dah praktikkan semua tu...insyaallah...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Zaza Abdul Latif Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah