Monday, February 27, 2023

MAHAL 🍛

Memang mahal yang melampau ke zaman sekarang ni? Ya seantero dunia dah tahu harga barangan kat Malaysia ni naik melambung setinggi langit.

Tapi tak kan lah................................ 😢

Takkan lah makan nasi campur zaman 2023 ni boleh cecah harga sama dengan cafe2 hipster nok?! #SambilJegirBijiMata

Untuk cerita yang i nak bagitau kat sini, please ya!! you don't talk about "memang lah zaman sekarang harga semua dah naik" ya ya ya.. macam yang i mentioned kat atas tadi SEANTERO DUNIA DAH TAHU!

Tapi takkan sampai cekik darah Nosiah!!! terkejut bila pergi makan kat gerai tepi jalan sepinggan nasi + lauk boleh cecah RM19.. Cobaan apakah? ini bukan kata i tak mampu bayar ke atau i berkira dengan makanan.. NO! ✋

Sebelum i cerita dua kali experience terkejut beruk i kat kedai makan yang berbeza last December and beberapa minggu yang lepas, mesti uoll pernah tengok posting Rizal Hakim kat fb dia yang viral pasal kedai makan charge sotong kecik RM2 sekor. 

Tak tau? meh sini tengok....



Ni cerita dan gambar yang Rizal Hakim spill kat fb haritu. Patut ke tak patut? (credit: fb Rizal_Hakimm)

I did commented to Rizal_Hakimm punya FB posting haritu.

APA YANG I MAKAN HARITU?
I pergi makan kat kedai ni December 2022. Posting RH atas ni on January 2023

RM29 untuk dua pinggan macam ni. Mungkin ada yang akan kata "kalau tengok mcm ni standard harga lah Nosiah" ehh tidak ya! apa yang buatkan i terberuk kat situ bila i tengok harga dan foods yang dalam pinggan i tu.. sangat tak tally. Refer pada screenshot yang i comment kat Rizal_Hakimm punya facebook post tu, itulah dia summary pemakanan untuk gambar atas ni 😄

Apa yang customer viralkan dari posting Rizal_Hakimm tu ialah pasal harga lauk sotong tu.. dan kebetulan lauk sotong juga yang i ambik! lauk yang masa masa tu! the same issue disitu.

APA JADI LEPAS DAH VIRAL KAT SOCMED HARITU?

KPDN WPKL dah datang kedai tu. More info boleh baca kat SINI  

NEXT... CERITA MAKAN MAHAL KEDUA PULAK.

Nampak tak secebis kertas yang ada tulis RM29 sebelah ikan pari bakar tu? Ya! itu bukan harga ikan sahaja Nosiah.. itu total harga sepingan nasi + kuah rendang + sayur + ikan masin + ikan pari bakar.

TAK TERKEJUT KE LUNCH HARGA MACAM TU? 😮
Ok, sebelum i cerita pasal apa jadi dekat counter bayaran lepas i dah mencekik haritu, i tekezut tengok "nombor 29" tu terus macam 😰😱😲😳😵😶 faham tak perasaan tu? hahaha.

Usai je makan, i bawak kad tu pergi counter nak bayar. Sambil tu i tanya dekat cashier..

Me: "Dik sebenarnya berapa harga ikan bakar tu?" refer to photo yang i snap kat atas tu takkan nak bawak piring ikan bakar tu ke counter pulak. Adik counter tu macam blur2 tak tau berapa actual harga ikan tu. She asked mamat yang duduk sebelah dia pulak. Terus i ckp "next time kena letak specific harga dekat setiap pinggan ikan bakar so that people tahu berapa budget yang orang nak bayar".

Cashier: "Harga dah ada dekat sana tu" at the same time dia tunjuk dekat banner area meja ikan bakar.

Me:"Itu range harga je.. u letak harga kat banner tu RM20 - RM25.. kalau i punya budget nak makan ikan bakar yang harga RM20 je macam mana? kalau saya tak ada duit nak bayar macam mana? Saya tegur bukan sebab saya tak boleh bayar.. saya bayar apa yang saya makan..  tapi saya terkejut dengan harga sepotong ikan bakar mcm ni RM25.. harga maximum dari range harga you letak dekat banner tu tau."

Cashier: Ok, nanti kami akan letak harga. Maaf ya..

I be like 🙄 memang tak akan jejak lagi dah kedai kau sampai bila!

I ni bukan bangsa yang kedekut untuk makan atau bab2 makanan.. tapi kalau harga & benda yang kita beli tu tak worth dengan harga & barang kita beli tu.. of course lah kita bertanya kan?!

2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Zaza Abdul Latif Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah