Thursday, January 16, 2014

Sembang Nescafe Tarik

Abes kau ingat AC Mizal je boleh buat program Sembang Teh Tarik kat tibi?? aku pun nak jugak.. mana lah tau boleh jadi ikutan program Sembang Nescafe Tarik versi dalam blog.. pffftttt ;P hahaha perasan je lah kau Jah.. kau ingat senang2 ke nak jadikan trending??!!

Ok itu intro bodo2 je sebenarnya.. tujuan buat entry ni pun tak ada arah tuju. Tak ada bahan menarik nak dihebohkan. Weekend lepas ada lah weekend yang paling boring dalam hidup. Boring sebab terperap kat rumah. 

Start tahun baru ni aku feeling down giler2 sampai  lah kehari ni. Blog aku pun dah terumbang ambing dah tak berupdate. Permulaan kisahnya macam ni.. seingat aku on that day aku ada makan ketam.. esoknya terus naik gatal2 kat muka & mata aku bengkak.. pada mulanya aku ingatkan sebab si ketam tu lah muka aku naik allergy. Bukan nak cakap takbur yer.. ini hakikat.. actually seumur hidup aku, aku tak pernah allergy dengan makanan. Semua benda aku telan. Tapi bila dah tua bangka ni pulak lah sentisif melampau-lampau. 

Kau rasa???? adakah ini faktor usia atau faktor hormon?? hahaha soklan ini harus ditujukan kepada doktor sebenarnya.. bukan pada korang korang dan korang korang semua.. hahaha.

Haritu aku ada share gambar ni kat IG & fb.  tengok gambar kiri tu.. eyelid aku bengkak kan?? Kau jangan tak percaya.. setakat harini dah tiga kali aku pergi klinik. Baiknya sehari je lepas aku dapatkan injection pada kali kedua aku pergi klinik. But still worse =(

Ada yang advice jangan makan seafood, telur & bla bla bla. Mana boleh tahan oiiii semua tu sedap2 belaka ok.. hukhukhuk =(

Bukan setakat eyelid je yang bengkak, plus dagu aku ni ada naik macam bengkak2 kecik.. its seems like jerawat kecik2 tapi gatal.. errrgghhh kegatalan apakah ini??? Ketiga2 kali aku pergi klinik doctor still bagi aku ubat gatal2.. hahaha jangan sampai aku naik "gatal" dengan doktor tu sudehh ;P plus dia ada bagi aku cream sapu.. dengan harapan bintik2 kecik kat muka aku yang gatal tu boleh surut. Tapi tidak!!! tidak tidak tidak.. benda tu still tak surut. malah bila aku sapu cream tu.. kulit aku jadi bertambah gatal, pedih & merenyam.. hahahaha dah macam pompuan gatal pulak bunyiknya nih.. phuiii.

Malu pulak aku nak tunjuk kat korang gambar ni.. mohon jangan geli eh dan jangan nak ngutok lobang hidung aku tu okeh.. hahaha. Ini lah yang aku maksudkan tu.. dagu aku jadi menggerutu dengan adanya bintik2 ni.. scary je bila tengok kat cermin.. kau rasa apa ni?? ellergy? perubahan hormon? foktor umur?? atau rashes?

So aku tak tahu lah nak klasifikasikan sebagai apa penyakit ni. Ellergy atau pun sebab hormon keperempuanan.. So doctor yang ketiga advice aku untuk datang semula hari Khamis ni untuk jumpa dengan pakar kulit. Hah??!! penyakit kulit kah??? mungkin tidak kot.. kalau penyakit kulit sure lah merebak atau seluruh badan aku akan dijangkiti yer dak?? Ok itu tak apa.. Khamis ni nanti aku try to see the doc to know what is wrong with my skin.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Ok habis cerita pasal kulit. Ni aku nak masuk cerita lain pulak.. ate kata sembang nescefe tarik.. cerita macam ni je lah yang boleh dijoyahkan.. hehe.

Khamis lepas aku "ditinggalkan" untuk 5 hari.. Nizam pergi Jogja dengan kawan2 dia. Lepas tu sambung terus ke Bandung.. Isnin haritu baru balik. Kemain sakan laki aku tu berjalan dengan kawan2 dia. Tahun lepas setahun dua kali pergi Bandung. Sakai betul.. hahaha. Aku tak kisah kalau dia nak kemana2 dengan kawan2 dia.. janji dia tahu batas2 dia sebagai suami & bapak. Yang paling penting dia balik mesti belikan aku "something".. itu penting! kalau tidak nanti aku akan mogok limablashari.. hahahaha.


Tahun ni turn aku pulak nak merewang dengan kawan2. Actually dia selalu je halau aku pergi bercuti dengan kawan2 aku.. aku pun bila dia dah bagi green light, memang akan ON bila2 masa je. Masalahnya kawan2 aku ni semua macam susah sikit nak bergerak. Masing2 dengan anak2 kecik.. ada pulak laki tak bagi pergi lah.. ada yang sayang nak tinggalkan laki lah.. ada yang itu lah ini lah.. banyak nau songehnya.

Tapi aku paham situasi orang pompuan ni. Semua benda diorang kena pikirkan sebelum nak melangkah keluar rumah. Tak macam orang lelaki.. kawan2 ajak je terus JADI. Semua hal dia serahkan kat bini je. 

Siapa2 yang ada hati nak travel tu.. jom lah plan kita buat rombongan Cik Bedah ke Sukan Komanwel. Ada bran??? muahahaha.

Oppsss nak bagi kata2 pujian sikit kat Nizam.. Alhamdulillah.. so far setiap kali dia nak travel, dia tak pernah lagi tinggalkan aku anak beranak terkontang-kanteng. Dia akan make sure tanggungjawab dia semua lengkap. Cuma kerinduan terhadap dia je yang buat aku kucar kacir sekejap sepanjang ketidakadaan dia.. hahahahahhaha. buelkkkk geli tak ayat aku?? ;P

Kau rasa kalau aku puji dia melambong-lambong ni dia nak bawak aku bercuti kat Paris tak???? hahahahahhahaha. 

Bie.. I puji you ni.. sila lah belikan ticket katerbang ke Paris untuk I.. pelisssssss *serusampaidapat* ;P

41 comments:

  1. zaza... kalau nak pegi travel dgn shida & along riz, ajak la i sekali.
    i suka jalan2 ni, tapi mcm u gak, kengkawan ramai yg tak available huhu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mya.. kalau ngan Shida tu I rasa susah sket kot sbb dia kan ada baby kecik.. last time kitorang ada jg travel sama2.. tp masa tu dia blom ada anak kecik lah heee ;P
      Kalau dengan Along Riz or kawan2 lain ok kot.. we have to plan properly.. then we can ENJOYYYYY =)

      Delete
    2. aha tu la.. tunggu baby shida besar sikit la gamaknya.
      oraitt.. kalau ada plan baik sila roger ai ek :D

      Delete
  2. Memang tak selesa lah klo kulit bintik² macam tu. Tak tau lah apa masalah nya yer kak jah. Biar doctor jer lah yg bagi jawapan.

    Baru aku tau, napa ko mcm tak der mood nak update blog, Abg nizam x der seminggu rupanya...muahahaha...

    ReplyDelete
    Replies
    1. a'ah tak selesa babe.. terjejas kejelitaan Kak Jah.. hahahaha :p
      hehehe yer betullll.. abg nizam ai tak ada.. tu yang ai meroyan mcm org giler seminggu..

      Delete
  3. Farah rasa masalah hormon kot zaza.. wah tertiba jadi Dr.Farah kennnn.. hehehe.. try la pantang makan tgk mana tahu sebab faktor pemakanan ke.. harap tak melarat la.. =D

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahhaa yer lah kot tu Doc Farah.. faktor hormon :p
      I try pantang babe.. tapi pantang2 karang langsung tak makan lagi susah.. huhuhu

      Delete
  4. beb, cer sapu madu kat bawah dagu tu.... selawat sekali ye...

    ReplyDelete
    Replies
    1. madu eh.. ok ok.. thx bebeh.. nnt mak try yer nak :))

      Delete
  5. allergic seafood kot tuu...kekadang mkn seafood yg x elok pon jadi camtu laaa...x dpt injection ke?...eza dolu pon camtu gakk...mkn kerang, walhal x penah allergic aihh mkn kerangg sebesen pon...jumpa doc, dia ckp kerang tu dah x elok..tu pasai jadi camni..kena inject terus ok...tp once u dah tau dpt allergic camni, klu nak wat ctscan ke, HSG ke, ape² la yg berkaitan dgn x-ray, u kena inform kat nurse @ doc...kena mkn ubat yg 15 biji tuh sblom wat procedure tuu...hengat tuuu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye kot Eza.. faktor hormon pn ye jg dah tua2 ni huhu.. I dah ambik injection masa 2nd time pergi klinik haritu.
      Ok baiklah..thx for your advice.. kena hengattt tuuuu hehe

      Delete
  6. Bestnya hubs zaza sporting btul..hubs rin ni depends jgk .tp dh 2x g bandung ngn kekawan tp psl g bntang paper ms smbung bljo dulu..klu saje2 nk jln..xde nyer nk bg. .huhuhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe its ok.. lagi pn faktor anak2 kecik pn kena ambik kira jg kan Rine..
      yang bestnya kalau anak2 dah besar.. senang ditinggal2 kan kejap sementara mak2 mcm kita ni nak pergi merewang ;)

      Delete
  7. mr nizam...sila lah beli tiket ke paris untuk zaza...hheee...

    kalau kene tinggal laki, bini mana yg tak rindu...kan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahha terima kasih msres kerana memberi sokongan padu pada ai.. hahahahha
      huishhh harus rindu kan Msred :))

      Delete
  8. eh zaza sama la kitew...sejak2 dah menua ni memacam benda takleh makan haritu lizz makan daging pun jadik cam zaza nih...gatai bukan kat muka jek sampai keseluruh badan merenyam..kalo makan udang lagi muka ngan hidung jadi sama jadi alien...lizz kalo kena alergik gini seminggu baru ilang...sian dia dah berbintik muka...takper nanti mesti ok nih..
    jom zaza kita buat rombongan cik kiah sure meletop...ajak ok jer sekali...haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. a'ah Lizz.. mmg faktor umur rasanya ni. dulu2 makan seafood berkoyan2 pun no hal.. skrg ni makan sikit je pn habis gatal2 kulit dibuatnya huhu. Ni pun lebih seminggu baru nak hilang Lizz.. mula2 rasa takut sgt sbb tak tau punca apa sbb gatal2 ni.. lepas2 tu tgk main ok je terus lega hehe
      Ohh Lizz pn berminat ye nak buat rombongan ni.. ok jomsssss pasti meletop kababow!! hehe

      Delete
  9. moga cepat baik alahan@whatever it is..adesh memang tak leh elaklah makan seafood tu kan.rugi tak makan..hehe..wah kak sampai seru² ni.mudah mudahan impian akak nak ke paris jadi kenyataan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu lah.. .benda sedap plak tu kena pantang makan.. huhu..
      haha kalau seru cepat sket dapat kot.. tp dalam mimpi je lah.. hehehe

      Delete
  10. ko jgn beb...kang die belikan tiket gi paris tak balik2 camne ...haaa terkontang kanting ko kat sane kang sorang2 kakaakakakak....

    aduh takut plak alergik camtu beb....ko kene pantang dulu laa buat mase nie...takleh sebarangan makan.....hope semua okey dah yeak noks....abis muke jelita ko kang.......

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahhaha macam kejam je ayat ko tu Lieya.. kalau tak balik2 ok jg.. aku akan pastikan Nizam sediakan rumah, kereta, maid, duit & segala2nya cukup bila aku kat sana.. ;P
      ha tu lah.. kena jadi perempuan dalam pantang ar ni.. sobs =(

      Delete
  11. en. Suami ai bagi je kat ai lampu hijau kalau ai nak jenjalan tapi masalahnya bila ai balik tunggang-langgang rumah.. hahaha.. tu yang den maleh nak jenjalan tanpa dorang tu..

    psstt: kari kambing kalau mak budak buat memang ohsemlah.. hehehe.. kari kambing tu ai tukang rasa jelah awak.. kehkehkeh..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahhahaha tunggang langgang tu standard ar.. lagi2 org lelaki yg ada kat rumah tu.. kita balik pun terus jadi semak kepala otak.. heheheh

      psstt.. hahaha ohsem gak tu.. ohsem tukang rasa.. kikiki ;P

      Delete
  12. 1. Mgkn sb seafood atau mgkn SEBAB ubat tak serasi? *okey fine..sure doktor khairul gelakkan aku ni..hahahaha...*

    2. Part travel aku is terasa okeh...sebab aku ade anak kecik dan aku TAKBLEH tido kalo xde laki aku..hahaahaha...mampos!

    ReplyDelete
    Replies
    1. 1) seafood kot.. sebelum aku kena allergy ni kulit aku dah gatal2 dah.. Ubat pn ye jg kot sbb tiga kali gi klinik plus ambik injection pn mcm tak ada apa2 je.. kebal sangat kot aku ni.. hahahaha

      2)hahaha kau tinggal ar kalau aku buat rombongan cik bedah nanti yeh.. ehhh gatal lah kau Wa.. tak ada laki tak bleh tido?? hahahhaa phuiii ;P

      Delete
  13. Aduhhh no.3 aku terpadam..

    3. Nizam oi..takyah ar beli tiket ke paris tu mahal...hahaahaha..pegi new zealand la best atau aussie! *macamlaaku dah sampai..hahaha..!*

    ReplyDelete
    Replies
    1. 3) hahhaa ko jeles kannn.. kau suka tak kalau Nizam belikan tiket paris utk ko skali?? buelkkkkk hahahahhahahhaha

      Delete
  14. Zaza ada tukar alat facial baru ke? Kalau tak kerana itu mungkin juga allergy. Tunggulah apa kata doktor hari ini ye... harap oklah tu.

    Jenjalan kalau dgn keluarga happy dia tak sama jenjalan dgn kawan zaza (itu pada kakaklah)..

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak ada kakzakie.. facial cleanser yang sama jg saya guna.. apa2 pn kena tggu doc jg kata apa nnt :))
      betul kakzakie.. kegumbiraan dgn kawan&family lain sangat.. saya lg prefer holiday dgn family sebenarnya.. tp sesekali dgn kawan2 pun best jg kot hehe

      Delete
  15. seru lebih2 sikit zaza,dapat tempias kat kaklong divas dan adik2 divas lain pun ok gak...hahahahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahhaha boleh2.. jangan nanti I seru lebih2 karang penampar je I dapat nnt.. hahahhaha

      Delete
  16. Yang bengkak kat mata tu bukan elergik...tu mengintai sapa la tu! hehe... Biasalah...bila usia meningkat, makan pun kenalah berpantang.

    p/s: bintik2 tumbuh tu bukan sebab suntik botox ke? hahahahahaha... Ceriakan hidupmu :) Jgn mare...

    ReplyDelete
  17. serius ketam memang power.., org yg tak alergy dgn seafood pun boleh kena gatal-gatal kulit especially lelaki , my wife tak bagi makan ketam..takut katanya !

    ReplyDelete
  18. Untuk kulit tu... Banyak faktor yg blh mengundang kenapa ia terjadi. Kena tunggu org yg pakar jelah jawabnya. Hehe...

    Semoga cepat sembuh yer.

    Bestnya boleh pergi jenjalan. Fiza sekarang ni semenjak ada Alia. Sesah nau nak ngedate dgn members. Kalau kami pergi bertiga... Bolehla. Hehe...

    ReplyDelete
  19. Seafoodlah yang paling marbeles. Kalau tak leh makan, apalah maknanya hidup :) Anyway, moga cepat sembuh dan hilang segala kegatalan yang ada :)

    Wow, sekali seru terus nak tiket gi Paris. Mintalah yang dekat-dekat dulu macam ke Kutub Utara ke... hehehe...

    ReplyDelete
  20. Untung la... bkn senang en suami nk sporting gitu.. best best..cum klu ada anak kecik mmg ssh sket la ..kan..
    Uiih elergik mende smpai camtu eh?..herm.. produk kecantikan ke..

    ReplyDelete
  21. wow kak banyak nya duit tuuuuuuuuuuu. nak tikit... :) kesian kak kalo alergy macam tu. seafood dah la sodapppp :) eh kak jah.. lately susah la nak dtg jalan2 sini selalu.. paham2 je lah kak cctv atas kepala ni ha.. huhuhu

    ReplyDelete
  22. mcm auntie nina. dia langsung xbleh mkn seafood. teruk terus bdan dia. bengkak2 siap menggelupur. huhu. allergik katanya

    ReplyDelete
  23. Pelik jugak yek.....kalau selalu ok, tp tetiba naik bengkak....pandai pulak tu pilih kat kelopak mata hehe....idak lew teman tau kenapa Jah oiii.. cer jelah tgk khamis depan tu dok kata apa....
    Sporting sungguh Nizam tu yek...
    Mcm laki mak pulak dia tak jenis gitu .....so faham faham sendiri le kalau nk buat gitu....hehe....duk jelah kat rumah koooo...haha lagi pun dengan keadaan mak yg penanam anggur ni.....huhu miskin seyh!!

    ReplyDelete
  24. kak, naik gatal2 kat muka tu saya rasa allergik tu..sebab pernah tgk orang yang allergik camtu..

    wow, bestnya akk selalu dpt green light nak kuar ngan kawan2.. :)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Zaza Abdul Latif Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah