Thursday, October 24, 2013

Nasihat Keknis Kepada Blogger Semua

Lain yang aku cari, lain yang aku jumpa.. skali aku terjumpa lah info ni dari belog Keknis.. terus macam.. eh bagus juga info ni

Memang ko nampak panjang giler karangan kat bawah tu.. tapi bila kau hayati satu persatu, ko rasa seronok je nak baca lagi lagi lagi dan lagi.

Lagi2 aku ni baru dalam dunia blogging. Motivasi untuk diri sendiri jugak. Tiba2 tersampuk pulak nak baca dari satu tajuk kecik ke satu tajuk kecik sampai lah habis semua tajuk aku baca.. Lepas tu terus rasa nak share info ni untuk tatapan sendiri. 

Kalau rajin baca lah sampai habis.. kalau pemalas ko tekan je button X kat hujung sebelah kanan screen ko tu.

TIPS NAK JADI BLOGGER YANG BERJAYA


1. Perihal alamat surat-menyurat. 

Alamat blog haruslah sesuatu yang amat senang diingat dan difahami tetapi unik/catchy. Dan anda juga harus senang sebut untuk promote blog anda. Kalau boleh guna word typical yang orang tak perlu tanya "Eh macam mana nak eja?". Tak kiralah kalau itu adalah nama panggilan masa kecil atau nama anda di chatroom, tetapi kalau ianya menyusahkan untuk dieja dan diingat, IA SANGAT TIDAK SESUAI UNTUK DIJADIKAN ALAMAT BLOG. Contoh:


www.zejendulhotstuffxz.blogspot.com


OKAY CUBA HAFAL SEKARANG. OKAY DAH FAIL. NEXT.



2. Tajuk blog hebat. 
Tajuk blog haruslah sesuatu yang menarik perhatian orang, bagi menyinarkan blog anda ketika berada selari dengan blog-blog lain di dalam senarai blog seseorang. Seperti tajuk blog saya ialah 'Hanis Zalikha'. Adalah sangat annoying kepada orang-orang yang tidak mengenali saya untuk melihat link saya berada di mana-mana. SIAPA HANIS ZALIKHA NI DOH ASAL SEMUA ORANG NAK LINK DIA *click blog Hanis Zalikha untuk mengetahui lebih lanjut*. Ha macam itulah contohnya, ngerti? Cuba kalau saya letak The Diary Of My Life atau My Lifez Dairy (tenusu) atau My Little Footsteps atau Hanis's Own World/Mind, ada mahu click? JUJUR LAH WEH. 

3. Tajuk entri 
Tajuk entri mengancam ni seperti tidak perlu diberitahu lagi (common sense), tapi takpelah, beritahu juga. Tajuk entri sangat, malah paling penting, lagi-lagi kini, blog list disertakan sekali dengan option mempamerkan tajuk entri, maka di sinilah peluang anda untuk menonjolkan kehebatan entri anda, dimulai dengan tajuk yang hebat. Tahukah anda, hanya dengan tajuk entri "Nabil Raja Lawak Tidak Berbaju", trafik saya naik kepada 15%? 



4. Isi entri setimpal. 
ISI ENTRI BIAR SETIMPAL DENGAN TAJUK. JANGAN GEDIK BAGI TAJUK 14 TIPS MENJADI BLOGGER BERJAYA YANG ANDA MUNGKIN TERLEPAS PANDANG LEPAS TUH RUPANYA CERITA PASAL HARI INI NAK PERGI BELI J.CO DONUT. Atau tajuk Model Juga Tidak Memerlukan Ijazah rupanya cerita pasal peluh petani.


5. Perkara yang harus dielakkan. 
Elakkan mengeja perkataan dengan ejaan pasar seperti MACHAM DAN PUNYE DAN CAKAB DAN DAN, OKAY DAH. Elak juga mengeja dengan short form seperti saya dieja sebagai sy, aku dieja sebagai ak, engkau dieja sebagai kau, eh itu takpe. Kenapa harus elak? Kerana tiada siapa cari bahan di Search Engine dengan menggunakan short form. Ingat, isi-isi dalam blog anda mungkin akan timbul di carian jika perkataan yang dicari terdapat dalam entri anda. Contohnya, I nak search lirik lagu Aku Cinta Padamu, takkan lah nak taip "Lirik Ak Cinta Pdmu".



6.Lirik lagu. 
Peluang untuk blog anda timbul dalam carian cerah adalah bila anda meletak lirik lagu terbaru. Ingat lagi dulu, di blog lamaku (HANIS DULU ADA BLOG?! Ya. Waktu muda-muda dulu), lirik lagu My Heart telah dipamerkan selesainya menonton cerita Heart. Berjayalah tambah pembaca, dalam 2 orang (mari gelak). Selain lirik lagu, alternatif lain adalah resepi kek cawan dan guitar chords lagu-lagu rock kapak.



7. Kosa kata yang luas. 
Rasanya ini boleh fikir sendiri kenapa ianya penting. Ingat: Search Engine.



8. Perihal gambar. 
Adalah sangat malang sekiranya gambar yang blur juga anda mahu letak. Ini adalah major turn off. Jangan risau, saya sendiri pernah melalui fasa ini ketika Digital Camera rosak, dan Cellphone ku hanyalah 1.3 megapixel, sumpah pathetic kejap blog ini.



9. Perihal gambar 2. 
Lumrah manusia sukakan benda cantik. Jadi carilah background yang cantik-cantik untuk anda bergambar. Rasanya, adalah tidak perlu untuk memaparkan betapa tidak putihnya cadar katil anda yang putih. Cari lighting yang cantik dan have the effort to look good on camera, tak kira kau cantik goddess mana, mungkin tidak patut jika gambar muka baru bangun tidur, bertahi mata dipampangkan. Anda nampak malas dan apakah motif gambar tersebut sebenarnya, again? (Unless nak tunjuk gambar sebelum selepas mekap/pembedahan/slimming, ini dikecualikan, tapi kalau nak kata good morning world atau nak tunjuk teddy bear boyfriend baru bagi siap letak sebelah muka, harap hindari). Tapi ke tahap mengphotoshop kulit, hidung, bulu mata, adalah agak over dan tidak jujur ya.



10. Tema.
Tema blog adalah berbeza mengikut citarasa, tapi apa yang penting (BUKAN KERJASAMA, TAK HABIS-HABIS BENDA NIH MUAK KAU PAHAM TAK), jangan menyakitkan mata pembaca dengan font berwarna neon dengan background YANG NEON JUGA. Ini juga common sense, tetapi selalu terlepas pandang. Simple but nice, cliche but true.


11. Pendapatan(wang,duit,ringgit) dari blog.
Untuk menjana pendapatan dari blog, sila daftarkan diri dengan Nuffnang di www.nuffnang.com.my, dan jikalau trafik anda memberangsangkan, anda sudah boleh mula diberi advertorial iaitu membuat product reviews dan dijemput ke produk launch etc!



12. Carutan dan kutukan.
Semua orang ada pendapat masing-masing, tapi cara anda menyampaikan mesej kepada pembaca itulah yang penting. Sebagai pengiklan, mahukah anda mengiklankan produk anda di sebuah blog yang penuh dengan benda-benda negatif, kutukan, dan carutan? Jangan buang masa dengan bahan sebegini lagi wahai pembacaku, buka minda anda dan tingkatkan pendapatan dengan blog anda sekarang! Pengiklan juga jarang memberi perhatian kepada anonymous blogger, no matter how famous you your blog is, please take note.



13. Psikologi minda.
Sebelum terlupa, adalah sangat penting anda menganalisa minda pembaca/pengguna internet. Contohnya, yang mana anda lebih cenderung untuk klik, www.hansisaac.com atau www.hansisaac.blogspot.com ? Perkataan ".blogspot", sedar atau tidak, adalah satu perkataan yang sangat berpengaruh dalam dunia IT. Kenapa? Lagi sekali, lumrah manusia, suka sangat tahu perihal hidup orang lain. Kalau '.com' biasanya website rasmi di mana hanya akan muncul profil lengkap atau online portfolio Hans Isaac, tetapi apabila wujud perkataan blogspot, sah-sah ditulis sendiri (first hand) pengalaman hidup/diari seharian etc. Bila anda nampak perkataan '.blogspot.com', sure anda mahu cekidaud. Betul? Eh macam tak sesuai je guna Hans Isaac sebagai contoh, sebab rasanya, ada blogspot ke takde, pasti klik juga :B Okay tak kisahlah, saja nak bincangkan pengaruh perkataan tersebut. Unless anda sudah ada steady traffic, bolehlah beralih kepada '.com'. TERIMAKASIH KEPADA PENCIPTA www.haniszalikha.com, JASA ANDA AMAT DIHARGAI :)



14. Variasi topik.
JANGAN MEMBORINGKAN ORANG RAMAI EVEN KAWAN-KAWAN SENDIRI DENGAN PERKARA YANG SAMA SAHAJA. INGAT VARIASI! VARIASI! VARIASI! Contoh topik/tajuk: Perkara menarik di website kegemaran saya, kemudian lusa pula: Jejaka idaman saya yang nescaya saya takkan dapat dalam kehidupan sebenar (kemudian senaraikan berserta gambar), dua hari selepas lusa: Surah-surah yang boleh diamalkan untuk mendapat anak sehensem Nabi Yusuf, insyallah. Tajuk-tajuk menarik sebegini bolehlah diselangi dengan catatan aktiviti seharian anda :) 

Source C&P from Blog Keknis

16 comments:

  1. hehehe dh baca tips ni dulu.dan agak berjaya gak lah.hehehe

    ReplyDelete
  2. Banyak kali dah baca entri ni zaza. Tips Hanis Zalika yang santai tapi bernas. Tak jemu baca. Betul kata Zaza. Sekali baca... Nak lagi dan lagi sampailah habis :)

    ReplyDelete
  3. lepas ni naik hits la entry akak ni, sebab entry dari blogger terkenal kot - oh hanis zalikha.hehe

    ReplyDelete
  4. Tips yg baik buat kita sebagai blogger. Bukan senang nak berjaya kan..

    ReplyDelete
  5. memang betul tips yang diberikan oleh hanis tu..so kita boleh juak ikut cara hanis...

    ReplyDelete
  6. saya suka blog gambar cantik2...heheh tapi bukan lah..gambar yg sameeee je kdg2 drg post

    ReplyDelete
  7. Entry yg sgt2 bermanafaat....tp tiap kali baca entry mmg Umi QI suka baca sampai habis...sebab itu semua air tgn pencipta blog tersendiri...terbaik zaza!

    ReplyDelete
  8. wow!!! very gud tips! thanksss akak sebab share kat sini.... skarang jugak nak pegi tukaq nama blog hahaha

    ReplyDelete
  9. memang tips yang bagus dan menarik :)

    ReplyDelete
  10. yg no.2 tu adoiii pernah perasan ada beberapa org blogger kalau post kat fb tu tajuk ada lari dari isi yang angin tu spekulasi sahaja..gerammm...yg penting keunikkan...kadang2 penat idea diperah ada je yang cedok sipi-sipi..heehhehe

    ReplyDelete
  11. Wakakakaka...Tapi mmg I pernah tgk blog yg owner nya gigih photoshop muka sendiri..nampak sangat fake :P

    ReplyDelete
  12. Terima kasih berkongsi tips dari keknis..blogger hot tu :)

    ReplyDelete
  13. Memang penuh berilmiah Cik Jah.....ada jugak yg dikata tu terkena batang hidung sendiri....tahan aje le telinga hehe

    ReplyDelete
  14. Tips yg sgt bagus drp keknis..mmg sesuai sgt utk org yg baru setahun jagung mcm farah nie.. =D

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Zaza Abdul Latif Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah