Monday, May 5, 2014

Selera Kak Jah

Lama na tak cerita pasal dapur meletop Kak Jah kan??? Korang ingat lagi tak recipe asam pedas meletop hakak haritu??? Tentu2 nya tak ingat kannnnn?? Kalau nak recipe meletop-letop tu korang boleh PICIT PUNAT ni.. aku malas nak ulang2 lagi karang entry pendek terus jadi panjang bermeter-meter pulak.. korang tu bukan suka entry panjang2.. karang tengok gambar je.. hujung2 aku dapat komen “wahhh sedapnya” “wow meletop” “sedapnya Kak Jah” “terlior tengok asam pedas tu” and so on.. masak sangat dah dengan perangai2 korang ni.

Ok.. memandangkan dah lama hakak tak share entry masak2.. harini hakak nak tunjuk gambar makanan yang hakak masak haritu. Nak recipe jugak ke?? Alahaii geds sangat lah korang ni.. Ok lah hakak bagi yer.. cewahhhh macam gud2 je Kak Jah nak meriak recipe. Alaaa kita share sesaja je Cik Tom.. bukan lah Kak Jah kata recipe Kak Jah sedap terlampau.. Ehhh kejap HAKAK kejap KAK JAH mana satu ni??? Yang penting Cik Tom tu khas nama panggilan untuk korang =)

Weekend dua minggu lepas kot hari Ahad.. bangun pagi2 Nizam ajak pergi breakfast kat Kampung Baru.. as usual mana lagi port kitorang.. pastinya Lontong kat Pasar Minggu tu. Situ kan top.. lontong dia sedap nak arwah kau!!! Itu kau blom cuba kueh lopez dia lagi.. nanges teresak-esak kau nanti kat situ.. ok itu tipu! ;P

Lontong Kampung Baru.

Balik dari breakfast, cepat2 aku mulakan tugasan mengiron baju sekolah budak2 & baju kerja Nizam. Settled dalam tengahari. Lepas tu tekak teringin nak makan cekodok.. Tinggggg!!! Terus teringat cekodok kentang.

Tajuk : Cekodok kentang + udang + bawang + ikan bilis style Kak Jah

Secret Recipe Cekodok Campur Aduk
1) Tepung sukati berapa kilo kau nak
2) Udang basah
3)Bawang dicincang dadu (kecik2)
4) Ikan bilis yang diblend
5) Ubi kentang potong dadu 
(potong kecik2 yer.. karang besar2 tercekek plak kat batang leher ko karang)
6) Air, serbuk kunyit, garam secukup rasa

Rahsia membancuh:
Semua bahan2 diatas dicampur dan digaulkan dengan air.. godak godak godak lepas tu agak2 tak cair dan tak pekat.. goreng je dalam kuali minyak panas..INGAT!! jangan goreng sampai rentung pulak.. hehehe.

Macam gempak tak recipe cekodok hakak?? semua orang pun tau buat kot!!! Aku je poy poy share recipe cekodok ni.. kekekekeke. Ehh sebelum lupa.. Korang kalau nak sedap, pergi beli sos cili chap Lingam’s cicah dengan cekodok ni mesti meletop.. sedap wa cakap lu!! Rasa macam cili cicah keropok leko ganu.. tak cayer pegi tanya Pakcik Lingam ;P

 Goreng Pisang Panas

Lepas tu aku goreng pisang yang dah lama terpendam dalam fridge.. Seriously aku memang tak pandai bancuh tepung untuk goreng pisang.. ini first time aku buat.. itu pun aku belajar dari Nizam macam mana nak bancuh tepung rangup & tepung gandum. Laki hakak memang hebat orangnya! muahahaha

Secret Recipe Goreng Pisang:
1) Pisang tanduk atau pisang apa2 ikut sukat.. aku pakai pisang tanduk
2) Tepung gandung
3) Tepung goreng pisang rangup chap Nona atau sukati nak guna chap apa pun boleh
4) Garam, air, serbuk kunyit

Rahsia membancuh:
Satukan semua bahan diatas.. potong pisang serong2. Celup pisang2 yang dah dipotong serong tadi terus celupkan dalam bancuhan tadi.. lepas tu goreng dalam minyak panas.
Ni kan first time aku buat goreng pisang.. masa menggoreng haritu terRENTUNG sikit hehehe.

Asam pedas ikan tenggiri

Minggu lepas rasanya aku masak asam pedas ikan tenggiri.. recipe tak payah bagi lagi sebab dah ada kat entry sebelum ni.

Daging masak kicap

Ni rahsia tau… exclusive aku cerita kat blog je.. actually ni 2nd attempt aku masak daging masak kicap. 1st attempt haritu sekuali aku buang. Kuah je lah aku buang.. daging aku kutip buat recycle. Hasil dari itu aku buat nasik goreng campur daging tu.. hahahahaha.. bijak kan?? Ok itu rahsia.. korang yang baca ni jangan cerita kat orang lain okeh! =) kali ni aku buat menjadi pulak.. mungkin sebab aku masak dengan penuh kasih sayang kot.. ;)

Secret Recipe Daging Masak Kicap Black Pepper:
 1)  Daging ikut suka nak pakai berapa kilo. 
(aku guna sikit je dalam RM5 masa beli tak tau berapa gram.. Jenis daging pun terpulang korang nak pakai daging batang pinang ke batang pisang ke ikut suka)
2) Kulit kayu manis, jintan manis, bunga lawang & (empat sekawan)
3) Pepper
4) Jintan manis & ketumbar yang dah diblend 
(jangan halus sangat nanti tak terasa bila makan)
5) Serbuk kari (satu sudu atau lebih untuk perasa & color)
6) Kicap pekat
7) Kicap manis
8) Sos tiram
9) Tomato sos (aku guna brand heinz)
10) Air asam jawa 
(letak jangan terlalu banyak nanti masam.. kalau nak guna cuka makan pon boleh je)
11)Tepung jagung yang dibancuh dengan air 
untuk memekatkan lagi kuah kicap kau tu nanti yer Salmah =)
12) 1 biji bawang besar
13) Cili capsicum merah & hijau (aku guna merah je sebab hijau dah habis stock dalam fridge)
14) Garam & air

Rahsia membancuh:
- Bersihkan daging & toskan.
- Rebus sekejap daging dengan kicap pekat sampai empok.
- Tumis herba2 empat sekawan tadi sampai naik bau. Dah sedap hidung kau berbau yang ditumis tadi, letak air sikit… jaga2 Cik Salmah.. masa letak air tu nanti dia akan meletop2 sikit.
- Campurkan kicap pekat, kicap manis, sos tiram, tomato sos, air asam jawa, serbuk pepper, air bancuhan petung jagung, jintan manis dan ketumbar yang diblend tadi, serbuk kari garam & serbuk perasa.
- Biarkan mendidih.. masukkan capsicum & bawang yang di belah empat & daging.. rasa2 dah sedap sangat kau tutup api..
- Siap!!!

 Sambal Kerang

Tak payah bagi recipe lah.. sambal je pun.. takkan korang tak tau masak sambal kot.. Tapi kan kalau korang nak tau.. masa aku baru2 kawin dulu aku tak pandai masak sambal.. dah lah tak pandai.. hari2 nak masak sambal.. hahaha. Setiap kali dan setiap hari masak sambal mesti akan lain2 rasa.. hahahahaha. Sampai naik give up aku buat sambal. Tapi sekarang dah pandai sangat.. pejam mata je boleh masak sambal. FYI cara aku masak sambal aku tak guna air asam jawa/ asam keping.. Aku Cuma guna cili sos & tomato sos.. Nak sedap lagi kau guna brand Heinz. Pasti sedap sambal kau nanti.

Ok sekian saja Rancangan Kuali Terbalik bersama Kak Jah.. sampai kita ketemu lagi ya ibuk2 =)

20 comments:

  1. Thanks for the resipi hakak jah. Ko klo tak buat org kecur ailio tak boleh kan. Up lah n3 makan² ni lepas lunch ker. Aku ni pantang tgk makanan, lapar je manjang.

    Tak pernah try lagi cekodok kentang nih. Nnt nak try lah. Cili sos lingham's tu aku tak pernah nampak lah kat kedai. Ramai ckp sedap.

    ReplyDelete
  2. arghh...pagi-pagi dah bagi aku mental!lapar ok lapar...

    grrr....pandai ko masak ye jah..hahaha..

    ReplyDelete
  3. kak jahh ku!! sama sangat cara kita masak sambal..sambal fand pun WAJIB ada sos cili dan sos tomato..brand maggi sajork. lain2 brand tak penah try.. bole cuba Heinz tu nanti... ;)

    ReplyDelete
  4. hah hamik kooo..gitu le chef zaza kalo masuk dapur......

    weyy dasat2 menu ko...sedap2 hah...mmg dugaan betul aku yg tengah puase dok scroll satu2 pic menu ko wey heheehehe.... semua nampak sedap.... hebat ko di dapur!! paling memukau bijik mate aku sambal kerang tu laaa...dahlame aku tak mengerang kat umah sbb kat umah aku semua tak suke makna kerang....tapi aku suke gileeeee....weekend ni cari kerang la wey!

    ReplyDelete
  5. Mommy zazaaaa....entry kali ini buat umi Qi kecur ayaq liuq...hahhaha pandai lah zaza masak2 ni...suami pun pandai beri tunjuk ajar...wahhh baca resepi daging masak kicap tuh letak sikit rempa h rupernya...nanti nak cuba buat nanti letak rempah sikit...mesti kaw kaw harum kan lain dari yg lain...sambal kerang tuh favourite forever...haishhhhh x menahan tgk tau sambal tu....huwaaaaaaaa nak pi umah zaza la boleh hehehhe

    ReplyDelete
  6. Giler arhhh mu zaza..
    Aku dah la xlunch lg..
    Tp nti nk cuba la resepi mu yg cucuq tu..

    ReplyDelete
  7. tang rentung harusss show off hahhaha...patut tang pisang goreng watak nya tak kelihatan...kerang tu mmng terbaikkk igt kan share satu resepi rupanya mmng dapur meletops kak jah la ;p banyakkkkkk......

    ReplyDelete
  8. kakak gojes. ni memang setanding pakar chef verstaile ni. nanti nak singgah rumah la. ehem2 :)

    ReplyDelete
  9. Amboiii kau Zazakan nak meleser jugak eh..nanti komen panjang2 tak terbaca pulak...kehkehkehhh...

    Bab masak2 nikan hari minggu akak pencen kalau rajin yo masak kalau rajin sikit2 anak2 masakkan kalau banyakkk2 tak rajinnya moh le kita makan kat luar. Hari minggu akak masak sambal sekuali besar simpan peti ais, nak masak sambal tumis udang cedok je sambal panaskan kalau nak manis tambahkan gula. Hari2 makan sambal je hari ni sambal udang esok sambal sotong lusa sambal telor tulat sambal ayam cukup 4 hari Kak Jah oiiii....ahahhaa...

    Cukup panjang tak komen?

    ReplyDelete
  10. akak, bila tengok gambar lontong tu, ingatkan ada resepi dia. rupanya nan hado. hihi.. amboi..banyak sungguh resepi kali ni dalam satu entry.. boleh pilih mana yang berkenan dengan selera masing-masing. mesti dah tak dak komen macam; sedapnya.. hihihi..

    ReplyDelete
  11. wahhh..kerlass kak jah..macam2 hadoo..cekodok campur kentang tu memang xpenah makan n xpenah tau..ok ni siiyes, masam asam pedas ikan tu memang nampak sedapppp...ni komen bukan tgk gambar je tau..bace entry sampai abis..best dengar kak jah celoteh psl masakan..hihi

    ReplyDelete
  12. Perrrghhhhh mantop nya resipi kak jah kiterrrr... yang cekodok tu saya tak pernah buat letak kentang .. memang wajib cuba lah sebab tengok pon dah terliur dah.. :) kak kedai lontong tu tang mana kak... saya memang kerap jugak pegi kampung baru nak jugak makan sambil mananges kesedapan sebab nya selalu kalo makan lontong beli memang tak sedap langsung .. yang sedap tu kalau buat seniri ja^_^

    ReplyDelete
  13. amboii kak penuh satu entry dengan pelbagai resepi sampai tak tahu nak focus yg mane ni..semua nampak cam sedap..cam nak masak je ni..

    ReplyDelete
  14. Mak aii berderet2 resepi kak jah share yer..semua mmg nampak sedap jer.. okey nanti nak cuba masak daging secret recipe tue la... =D

    ReplyDelete
  15. ok.. aku simpan rahsia kau kak Jah.. hehehe..
    tapi kira oklah tu dari tak tahu dah pandai masak.. ;) thumbs up.. ;)
    tengok gambar makanan time cenggini buat lagi lapar perut.. ngeh2x..

    ReplyDelete
  16. banyak giler masak....selera besar nie...haha

    ReplyDelete
  17. Hari apa ni? Hari Resepi sedunia ke? datang sini bukan main lagi resepi berekor ekor ...juling mata mak nak baca...hehe....
    Awak yang masak ke mak nenek ni Jah? baik cakap betul betul....hehe....Yang confrim hang masak Okje tau mesti cekodok ngan pisang tu... hehe
    Patutlah Nizam sayang bukan main...pandai masak rupanya

    ReplyDelete
  18. oi.dh jd masterchep pulak.nasib aku tgh mkn kek coklat moist.xde lah terliur sgt.hahahaha

    ReplyDelete
  19. amboikan menu semua sedap tak hingat telan ailio nengok acaner nih...
    goreng pisang panas regukan ngan kopi sedapnyer...
    lizz dah lama x kedapur pencen 2-3 minggu dah....ni yang terasa nak masak nih....

    ReplyDelete
  20. tk boleh tenung lama gambar makanan tu...perut tengah kenyang br lepas dinner

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Zaza Abdul Latif Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah